26 kwietnia 2023 r. weszła w życie rewolucyjna nowelizacja Kodeksu pracy. Wprowadziła ona istotne zmiany w zakresie praw i obowiązków zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Nowelizacja wdraża do polskiego systemu prawnego dwie unijne dyrektywy – tzw. dyrektywę rodzicielską oraz work-life balance.
21 lutego 2023 r. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy dopuszczająca przeprowadzanie kontroli trzeźwości pracownika przez pracodawcę.
Ustawa o COVID-19 umożliwia pracodawcy skierowanie pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy. Nie jest do tego wymagana zgoda pracownika. Termin urlopu pracodawca określa samodzielnie. Musi tylko pamiętać, aby taki urlop zaczynał się najpóźniej 30 września 2021 r. i nie przekraczał wymiaru 30 dni.
W ramach przeciwdziałania koronawirusowi i jego zwalczania pracodawcy uzyskali możliwość skierowania pracownika do pracy zdalnej przez określony czas. Ponadto rodzice zyskali prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Przysługuje on w związku z koniecznością sprawowania opieki nad dzieckiem do lat 8 w wymiarze 14 dni w przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których
W wielu firmach, np. bankach, sklepach, liczy się liczba sprzedanych produktów czy towarów. Pracownikom narzuca się tzw. plany sprzedażowe. Ich osiągnięcie przekłada się na otrzymywaną przez pracownika premię albo inny benefit, np. wycieczkę zagraniczną. Jednak brak realizacji przez zatrudnionego wyników sprzedażowych nie może być przyczyną wypowiedzenia umowy o pracę. Tak wynika z najnowszego orzecznictwa
Niepoinformowanie pracodawcy o zamiarze podjęcia nauki na aplikacji prawniczej może być poczytane jako nielojalność pracownika. Rozpoczęcie aplikacji bez poinformowania pracodawcy stanowiłoby faktycznie jednostronną zmianę warunków zatrudnienia przez pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 13 czerwca 2012 r., II PK 315/11).
Pracownik magazynu nieumyślnie uszkodził wózkiem widłowym znajdujące się tam regały. Czy w takim przypadku możemy go zobowiązać do naprawienia regałów po godzinach pracy bez dodatkowego wynagrodzenia, czy jednak powinniśmy zastosować przepisy o pracowniczej odpowiedzialności materialnej i ustalić odpowiednie dla nas z tego tytułu odszkodowanie od pracownika?
Sytuacja rodzinna i materialna pracownika w pewnym zakresie, np. ze względu na konieczność kierowania się kryterium socjalnym przy przyznawaniu świadczeń z zfśs lub ze środków obrotowych, może uzasadniać pozyskiwanie przez pracodawcę informacji o warunkach życiowych i materialnych zatrudnionego. Działania pracodawcy nie mogą jednak stanowić nieuzasadnionej ingerencji w sferę życia prywatnego pracownika
Konsekwencje złamania przez pracownika zakazu konkurencji w czasie trwania zatrudnienia mogą być dla niego bardzo dotkliwe. Pracownik może nie tylko stracić pracę, ale w razie ustalenia, że umyślnie wyrządził szkodę pracodawcy, będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania w pełnej wysokości powstałej szkody.
Zauważyliśmy, że niektórzy nasi pracownicy często załatwiają w godzinach pracy swoje prywatne sprawy. Z tego powodu są mało efektywni. Chcemy więc wprowadzić dla pracowników obowiązek przygotowywania co 15 minut krótkich raportów z wykonywanych zadań. Poza tym jeden z kierowników wysyła pracownikom maile po godz. 22.00, podczas gdy godziny pracy ustalone w zakładzie to 8.00-16.00. Czy takie postępowanie