W poprzedniej wersji ustawy o rachunkowości treść art. 26 ust. 2 była następująca: Inwentaryzacją należy objąć również znajdujące się w jednostce składniki majątkowe: 1) ujęte wyłącznie w ewidencji ilościowej, 2) będące własnością innych jednostek. Obowiązek określony w pkt 2 nie dotyczy jednostek świadczących usługi pocztowe, transportowe, spedycyjne i składowania. Po nowelizacji ustawy zapis ten
Czy zgodnie z ustawą o rachunkowości istnieje coroczny obowiązek inwentaryzacji wszystkich aktywów i pasywów, czy też ustawa przewiduje określone wyłączenia z tego obowiązku? Spotkałem się z wieloma rozbieżnymi interpretacjami na ten temat.
W ostatniej noweli do ustawy o rachunkowości wprowadzono istotną i korzystną zmianę dotyczącą terminów przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisów z natury: • zapasów towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego oraz • zapasów drewna w jednostkach prowadzących gospodarkę leśną. Od wejścia w życie nowelizacji ustawy, która nastąpi w styczniu 2004 r.,
W trakcie inwentaryzacji ujawniono istnienie środka trwałego o znacznej wartości. Jak i w jakiej wartości należy zaksięgować ten fakt?
Spółka z o.o. prowadzi pełną księgowość, nie prowadzi jednak magazynu, a zakupione materiały przekazuje do zużycia w momencie zakupu i księguje w koszty. Zgodnie z ustawą o rachunkowości wystarczające jest, aby dokonać inwentaryzacji tych składników na koniec roku obrotowego. Czy dla celów pdop i deklaracji CIT-2 takie postępowanie jest prawidłowe?
Podpisałem z trzema pracownicami umowę o wspólnej odpowiedzialności materialnej (były zatrudnione w sklepie). W czerwcu br. zwolniłem dyscyplinarnie jedną z nich, zaś z końcem września pozostałe dwie rozwiązały umowy o pracę. Przed ich odejściem zrobiłem inwentaryzację, która wykazała 1000 zł straty. Jak obciążyć pracownice z tego tytułu?
Prowadzę sklep, w którym od dłuższego czasu występowały braki towaru. Jednemu z pracowników, objętemu wspólną odpowiedzialnością materialną, wręczyłem wypowiedzenie umowy o pracę i zwolniłem z obowiązku świadczenia pracy. W trakcie wypowiedzenia przeprowadzam inwentaryzację. Czy mam prawo wezwać tego pracownika do wzięcia w niej udziału?
Pracownik, który ma zawartą umowę o wspólnej odpowiedzialności materialnej, otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę. W związku z tym chcieliśmy przeprowadzić inwentaryzację. Jednak pracownik po otrzymaniu wypowiedzenia przebywa na zwolnieniu lekarskim, którego termin upływa po zakończeniu okresu wypowiedzenia. Czy możemy go wezwać na inwentaryzację po zwolnieniu lekarskim i rozwiązaniu umowy o pracę?
Jakie są terminy i metody inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i źródeł ich finansowania
Ponieważ zbliża się termin przeprowadzenia inwentaryzacji, zwracamy się z prośbą o podanie terminów i metod inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów.
Czy uzyskiwane w wyniku działalności spółki surowce wtórne, najczęściej wszelkiego rodzaju złom uzyskiwany z demontażu urządzeń, a także odpady o charakterze technologicznym należy obejmować inwentaryzacją? Jaką metodę inwentaryzacji należy w tym przypadku zastosować?
Istnieje takie powiedzenie, że dobre przygotowanie każdego przedsięwzięcia stanowi połowę sukcesu. Jeżeli ktoś ma wątpliwości co do tego, czy powiedzenie to jest prawdziwe, to wątpliwości te nie mogą dotyczyć inwentaryzacji, bo w tym przedsięwzięciu sens tego powiedzenia znakomicie się sprawdza. Można powiedzieć, że złe przygotowanie się jednostki do inwentaryzacji albo brak takiego przygotowania może
Czy przekazanie towarów będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy powinno odbyć się na podstawie faktury VAT w cenach netto, zgodnie z przeprowadzoną inwentaryzacją ?
Czy potwierdzając saldo rozliczeń z kontrahentem, należy wykazać tylko należności, czy również potwierdzić zobowiązania wobec kontrahenta, z którym mamy wzajemne rozliczenia?
W ramach prowadzonej działalności Spółka ponosi na skutek drobnych kradzieży straty w środkach obrotowych (towarach), których nie da się całkowicie wyeliminować pomimo podjęcia przez Spółkę szeregu działań w celu minimalizacji tych strat. Ostateczny rozmiar strat z tytyłu kradzieży wynika dopiero ze spisu inwentaryzacyjnego przeprowadzanego na koniec roku podatkowego. Zdaniem Spółki, stwierdzone w
Czy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, prawidłowe będzie zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o wartość stwierdzonych nadwyżek magazynowych wykazywanych w trakcie inwentaryzacji towarów handlowych Spółki (dotyczy zarówno inwentaryzacji w trakcie roku obrotowego jak i inwentaryzacji rocznej)? 1472/ROP1/423-346/06/RM, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Czy w przypadku stwierdzenia w wyniku inwentaryzacji niedoboru towarów, powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku należnego VAT?Czy w przypadku stwierdzenia niedoborów towarów, powstaje konieczność skorygowania podatku naliczonego?
Jak należy wycenić inwentaryzację środków trwałych na arkuszach spisowych - w wartości początkowej czy w wartości netto?
Czy kwoty wypłacone przez Spółkę na rzecz zleceniodawców z tytułu różnic inwentaryzacyjnych powstałych podczas świadczenia usług magazynowo- dystrybucyjnych stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki ?W przypadku, gdy kwoty wypłacone przez Spółkę na rzecz zleceniodawców z tytułu różnic inwentaryzacyjnych powstających podczas świadczenia usług magazynowo-dystrybucyjnych nie stanowią kosztów uzyskania
Czy zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych prawidłowe będzie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów niedoborów podlegających kompensacie pomniejszenie ich o wartość skompensowanych z nimi nadwyżek, co de facto będzie obojętne podatkowo, natomiast różnice wartościowe pozostałe po kompensacie oraz niedobory i nadwyżki nie polegające kompensacie będą zaliczone odpowiednio
Czy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych prawidłowe będzie zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wartości ujawnionych niedoborów magazynowych oraz zmniejszanie tych kosztów o wartość stwierdzonych nadwyżek magazynowych wykazywanych w trakcie inwentaryzacji materiałów Spółki (inwentaryzacji kontrolnych organizowanych w trakcie roku obrotowego lub w trakcie rocznej inwentaryzacji
Czy w przypadku sprzedaży budynku wybudowanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej np. we wrześniu 2008 roku, można zakup działki budowlanej w całości wpisać do kosztów uzyskania przychodów (kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów) w dacie faktury sprzedaży, tj. we wrześniu 2008 r.?
Nasi magazynierzy wyrażają zgodę na potrącanie kwot pieniężnych w przypadku niedoborów stwierdzonych w magazynie. Chcemy, aby ich zgoda została zapisana w umowach o wspólnej odpowiedzialności materialnej. Czy na tej podstawie będziemy mogli w przyszłości dokonywać potrąceń?