Jeżeli organ podatkowy doręczył podatnikowi to samo pismo dwukrotnie - w różnych miejscach i różnych dniach, to prawnie skuteczne jest pierwsze doręczenie dokonane na właściwy adres. Od tego doręczenia należy więc liczyć terminy związane z doręczonym pismem - wyrok NSA z 12 kwietnia 2022 r., sygn. akt III FSK 1713/21.
Jeżeli podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z odpowiednią korektą deklaracji, a decyzja stwierdzająca nadpłatę z przyczyn wskazanych we wniosku podatnika nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy (bez winy podatnika w tym opóźnieniu), to podatnikowi przysługuje oprocentowanie nadpłaty liczone od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty (wyrok NSA z 29 czerwca 2021 r., sygn.
Organ podatkowy nie może wydać decyzji w innym zakresie niż określony w postanowieniu o wszczęciu postępowania (wyrok NSA z 11 lipca 2019 r. II FSK 2661/17).
Wykrycie nieprawidłowości w złożonej przez osobę fizyczną informacji w sprawie podatku od nieruchomości upoważnia organ do zmiany decyzji, także wydanej dawno temu (wyrok NSA z 11 kwietnia 2019 r. sygn. akt II FSK 3711/18).
Jeżeli postępowanie podatkowe jest prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i za ich pomocą doręczana jest decyzja ostateczna (przez ePUAP), to w tej decyzji pouczenie o prawie do skargi do sądu administracyjnego powinno zawierać informację, że skarga do sądu musi być wniesiona w formie papierowej i odręcznie podpisana. Jeżeli takiego pouczenia brak, a podatnik wniesie skargę
Nie ma znaczenia fakt, że decyzja została wydana przed upływem terminu przedawnienia, a tylko doręczenie nastąpiło po upływie terminu przedawnienia (wyrok NSA z 16 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 295/17).
Co do zasady organ podatkowy może nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności decyzji nieostatecznej wtedy, gdy podatnik nie będzie posiadał majątku, na którym można ustanowić zabezpieczenie. NSA stwierdził, że to organ podatkowy (a nie podatnik) ma obowiązek udowodnienia, że podatnik nie ma majątku, na którym można zabezpieczyć wykonanie zobowiązania podatkowego. NSA zajął też niestety niekorzystne
Podatnik nie może kwestionować ostatecznej decyzji wymiarowej w drodze wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Nie ma przy tym znaczenia, czy decyzja wymiarowa dotarła do podatnika (została doręczona podatnikowi). Jeżeli zatem decyzja wymiarowa jest ostateczna, organ podatkowy ma pełne prawo odmówić wszczęcia postępowania z wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Ostateczną decyzję wymiarową można wzruszyć wyłącznie
Uchylenie decyzji wymiarowej oznacza, że bezskuteczne jest również przerwanie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego określonego w tej decyzji. Tak postanowił NSA w uchwale z 26 lutego 2018 r., sygn. akt I FPS 5/17 . Dzięki temu w sytuacji uchylenia decyzji wymiarowej okres przedawnienia zobowiązania podatkowego nie zostanie wydłużony. W przypadku skutecznego przerwania biegu przedawnienia termin
Likwidator spółki nie ma uprawnienia do inicjowania postępowań zmierzających do podważania ostatecznych decyzji podatkowych wydanych wobec spółki (wyrok WSA w Białymstoku z 28 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Bk 980/17).
Zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika (art. 2a Ordynacji podatkowej) ma zastosowanie zarówno do podatników, jak i płatników, inkasentów, następców prawnych podatnika czy osób trzecich odpowiedzialnych za cudze zobowiązania podatkowe. Potwierdził to MF w interpretacji ogólnej, której treść zamieszczamy. Jednocześnie MF zajął stanowisko, że stosować tę normę prawną mają organy podatkowe
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Od 15 sierpnia 2015 r. zmieniają się przepisy postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiany mają bezpośredni wpływ na prawa i obowiązki podatników, którzy będą chcieli m.in. skarżyć interpretacje Ministra Finansów, decyzje fiskusa, inne działania organów podatkowych, czy ich bezczynność. Zmiany procedur mają na celu dostosowanie procesu sądowego do potrzeb praktyki. Dzięki nim podatnicy zyskają
Czy Spółka jest uprawiona do kontynuowania uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych po okresie obowiązywania umowy o utworzeniu PGK, biorąc jako podstawę do uzyskania prawa do wyboru uproszczonej formy wpłacania zaliczek, istnienie podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym za 2011 r., złożonym w roku 2012?Czy wysokość zaliczki należnej za rok podatkowy rozpoczynający
24 lutego 2015 r. została opublikowana nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa. Będzie ona obowiązywała od 1 stycznia 2016 r. Nowelizacja ma kluczowe znaczenie dla opodatkowania tzw. dochodów (przychodów) pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Można uznać, że dzięki nowelizacji sytuacja osób, względem których będzie prowadzone postępowanie o nieujawnione
Organy podatkowe mogą wydać decyzję określającą wysokość straty wyłącznie w okresie 5 lat, licząc od końca roku, w którym podatnik złożył deklarację podatkową z wykazaną stratą. Nie ma znaczenia, w którym roku podatkowym podatnik stratę odliczył. Tak postanowił NSA w uchwale podjętej w pełnym składzie 29 września 2014 r. (sygn. akt II FPS 4/13). Jest to uchwała bardzo korzystna dla podatników. Stanowisko
Jeżeli zmianie ulega wysokość należnego podatku od towarów i usług, zmianie ulega też przychód. Tym samym, skoro przychód spółki zwiększył się na skutek zmniejszenia wysokości należnego podatku od towarów i usług, zmianie musiała także ulec podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym - wyrok NSA z 3 czerwca 2014 r., sygn. akt II FSK 1507/12.
Organ podatkowy nie może zadecydować o zaliczeniu nadpłaty bez wiedzy i woli podatnika, jeżeli zaległość podatkowa wynika z decyzji nieostatecznej, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności. Tylko podatnik w takiej sytuacji może zadecydować o zaliczeniu nadpłaty na poczet zaległości podatkowej. Prezentujemy treść interpretacji ogólnej MF w tej sprawie.
Od 2005 r. prowadzę salon fryzjerski w Michałowie. Wraz z rozpoczęciem przeze mnie tej działalności w 2005 r. zatrudniłam na umowę o pracę na czas nieokreślony jedną pracownicę w pełnym wymiarze czasu pracy, która wciąż pracuje u mnie w salonie. W roku otwarcia działalności gospodarczej jako formę opodatkowania dochodów wybrałam kartę podatkową, w związku z czym złożyłam wniosek o jej zastosowanie
Spółka otrzymała decyzję podatkową określającą zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług. Wnieśliśmy odwołanie, które nie zostało uwzględnione. Decyzja stała się ostateczna, ponieważ przez nasz błąd wnieśliśmy skargę do sądu administracyjnego po terminie. Nasz księgowy zwrócił jednak uwagę na to, że wydając taką, a nie inną decyzję, organ podatkowy działał w ewidentnej sprzeczności z prawem
Dopuszczalne jest przesłanie kilku decyzji organu administracji publicznej w jednej przesyłce (kopercie). Odbiór tej przesyłki, udokumentowany prawidłowo sporządzonym pocztowym potwierdzeniem odbioru, skutkuje doręczeniem wszystkich decyzji znajdujących się w tej przesyłce (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 lipca 2010 r., II FSK 372/09).