Zwrot nadpłaconych rat kredytu hipotecznego przez bank nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż nie prowadzi do definitywnego przysporzenia majątkowego, a jedynie do restytucji środków uprzednio wniesionych przez kredytobiorców.
Kwota zwrotu nadpłaty od banku, wynikająca z ugody związanej z kredytem hipotecznym, nie stanowi przychodu podatkowego dla osób fizycznych w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy PIT, gdyż jest jedynie zwrotem uprzednio spłaconych środków.
Umorzenie części kredytu hipotecznego oraz zwrot nienależnie pobranych rat nie stanowią przychodów podlegających opodatkowaniu, jeśli spełnione są przesłanki zaniechania poboru podatku wyznaczone w przepisach o kredytach hipotecznych. Zwrot nienależnych płatności nie jest przysporzeniem zwiększającym majątek podatnika.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego w części dotyczącej lokalu mieszkalnego, nie zaś miejsca parkingowego, które nie jest lokum mieszkaniowym; zatem częściowe zobowiązanie podatkowe pozostaje.
Kwoty wypłacone na mocy ugody kredytowej, w sytuacji gdy rzeczywiste przysporzenie dotyczy tylko jednego z solidarnych współkredytobiorców, nie stanowią przychodu dla wszystkich stron umowy solidarnie zobowiązanych, jeśli brak jest definitywnego przysporzenia w ich majątku.
Zwrot środków finansowych przez bank z tytułu nieważności umowy kredytowej oraz odsetki za opóźnienie nie stanowią przychodu podatkowego, ponieważ nie powodują przysporzenia majątkowego będącego podstawą opodatkowania, a zwolnienie odsetek wynika z art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zwrot środków uzyskany wskutek ugody związanej z nieważnością postanowień kredytu hipotecznego waloryzowanego kursem waluty obcej, nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, ponieważ nie powoduje definitywnego przysporzenia majątkowego.
Wypłata przez bank kwot z tytułu unieważnienia umowy kredytowej, obejmująca spłatę kapitałowo-odsetkową oraz zwrot kosztów procesu, nie generuje przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż nie powoduje wzrostu majątku podatnika. Zwrotne świadczenia nie stanowią bowiem definitywnego przyrostu majątkowego.
Zwrot nadpłaty kredytu, jako wyłącznie zwrot własnych środków, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu. Natomiast odsetki za opóźnienie, jako odszkodowanie, nie korzystają ze zwolnienia i stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego udzielonego na cele mieszkaniowe, które spełnia określone warunki formalne, podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie odpowiedniego rozporządzenia Ministra Finansów.
Umorzenie zobowiązań z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dotyczącym kredytów na cele mieszkaniowe, zaś zwroty nadpłat i kosztów prawnych nie są opodatkowane.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów jest dopuszczalne w przypadku umorzenia kredytu hipotecznego zaciągniętego na obiekty rekreacyjne, gdy rzeczywiście pełnią one funkcję mieszkalną. Natomiast taki przywilej nie dotyczy umorzenia kredytów zaciągniętych na obiekty gospodarcze, niezależnie od faktycznego wykorzystania ich do celów mieszkalnych.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego oraz otrzymanie kwoty 50 000 zł w wyniku ugody, z tytułu nadpłaconych rat kredytu, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdy spełnione są warunki z Rozporządzenia MF dotyczące zaniechania poboru podatku.
Zaniechanie poboru podatku od umorzenia wierzytelności kredytów hipotecznych dotyczy wyłącznie części kredytu przeznaczonego na cele mieszkaniowe. Umorzenia związane z refinansowaniem oraz niezaliczane do celów mieszkaniowych podlegają opodatkowaniu przychodem z innych źródeł. Zwroty nadpłat nie są opodatkowane, gdyż nie stanowią przysporzenia.
Kwota 41.000 zł, wypłacona na rzecz kredytobiorcy przez bank w wyniku zawartej ugody, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie prowadzi do faktycznego przysporzenia majątkowego po stronie kredytobiorcy.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego, stanowiące przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może być objęte zaniechaniem poboru podatku, jeżeli spełnione są przesłanki przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów. Zwrot nienależnie pobranych środków w ramach ugody i konsekwentne korzyści majątkowe, związane z nieważnością umowy, mogą być nieopodatkowane
Umorzenie kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe generuje przychód zwolniony z opodatkowania na mocy rozporządzenia Ministerstwa Finansów, natomiast zwrot kosztów związanych z ulgą odsetkową skutkuje koniecznością doliczenia tych kosztów do rozliczenia podatkowego, jeśli doszło do ich odliczenia wcześniej.
Zaniechanie poboru podatku od umorzonej kwoty kredytu konsolidacyjnego ma zastosowanie jedynie do części kredytu przeznaczonego na jedną inwestycję mieszkaniową, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów. Zaciągnięcie kredytu na dwa odrębne lokale mieszkalne dla dwóch gospodarstw domowych wyklucza pełne zwolnienie podatkowe umorzonej kwoty.
Umorzone kwoty wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego na zakup i remont lokalu mieszkalnego, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdy spełnione są warunki z rozporządzenia Ministra Finansów dotyczącego zaniechania poboru podatku.
Kwota 78.000 zł, jako część świadczenia w wyniku ugody, stanowi przychód podatkowy, skoro przekracza zwrot wpłat przewyższających wypłacony kapitał kredytowy, zatem podlega opodatkowaniu.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, spełniającego warunki rozporządzenia z dnia 11 marca 2022 r., skutkuje zaniechaniem poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca, jako kredytobiorca spełniający przesłanki tego zaniechania, nie jest zobligowany do zapłaty podatku z tego tytułu.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest stosowane, gdy kredyt zaciągnięto przed styczniem 2015 r. na jedną inwestycję mieszkaniową. Zwrot nadpłaty kredytu nie tworzy przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Umorzone kwoty wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, które spełniają kryteria określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., korzystają z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, co wyłącza obowiązek jego zapłaty przez kredytobiorcę.