Dostawa wody przez gminę odpłatnie na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą VAT. Dostarczanie wody do jednostek wewnętrznych gminy nie podlega VAT, a do odliczenia VAT za inwestycje wodociągowe można stosować proporcję zużycia wody, gwarantującą zgodność z zasadą neutralności podatkowej.
Dostawa nieruchomości magazynowej przez czynnego podatnika VAT, której to transakcji nie towarzyszy przeniesienie całości przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, mimo iż spełnia przesłanki zwolnienia z VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z uwagi na zgodne oświadczenie stron o wyborze opodatkowania.
Gminie przysługuje częściowe odliczenie VAT od pozostałych wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania inwestycyjnego w oparciu o proporcję wyliczoną wg art. 86 i art. 90 ustawy o VAT, z wyłączeniem zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych z magazynem energii, które związane są z różnymi czynnościami.
Świadczenia w formie kart przedpłaconych przekazywanych pracownikom z okazji świąt nie mogą być odliczane od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jako darowizny, gdyż nie spełniają warunków ustawowych dotyczących celów i podmiotów wskazanych w art. 18 ustawy o CIT.
Sprzedaż niezabudowanych nieruchomości podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, gdy przedmiot sprzedaży nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części. Grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nie korzystają ze zwolnienia z VAT.
Limit odliczenia podatku zagranicznego zapłaconego w kraju, z którym Polska nie ma umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, musi być kalkulowany na podstawie dochodu zgodnie z polską ustawą o CIT. Ustawodawca dopuszcza tylko sumowanie dochodów, a nie mieszanie przychodów z dochodami.
Dostawa zabudowanych działek, nie stanowiąca zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, podlega opodatkowaniu VAT, niezależnie od możliwości skorzystania ze zwolnienia, z uwagi na wyrażoną wolę rezygnacji z niego przez strony transakcji na mocy art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Spełnione zostały warunki określone w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy VAT, umożliwiając nabywcy skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż złożono skuteczne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od VAT na rzecz opodatkowania transakcji sprzedaży.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdy nabyte towary i usługi w ramach realizowanego zadania własnego Gminy nie są przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych.
Brak obowiązku korekty rocznej VAT dotyczącej inwestycji zrealizowanej przez gminę zachodzi, gdy od początku proces inwestycyjny był związany z prowadzeniem działalności opodatkowanej, a realizowane działania (np. promocyjne) służyły zwiększeniu sprzedaży opodatkowanej.
Transakcja sprzedaży nieruchomości zabudowanych nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu przepisów o VAT, a zatem podlega opodatkowaniu VAT, co uprawnia nabywcę do odliczenia podatku naliczonego.
Transakcja polegająca na wyodrębnieniu zespołu składników materialnych i niematerialnych „A” z BSA do C jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, zważywszy na spełnienie warunków wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu marektyzacji budynku, gdy efekty projektu służą czynnościom nieopodatkowanym, w tym celom społecznym bez prowadzenia działalności gospodarczej.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę do spółki podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca z wyłączenia z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Gminie przysługuje prawo do korekty VAT na podstawie art. 91 ust. 7 w zw. z ust. 2 tej ustawy. Podstawę opodatkowania stanowi wartość netto aktywów aportowych, powiększona o kwotę należnego VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur za wydatki związane z projektem finansowanym z Funduszy Europejskich, gdyż wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Instytutowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków projektowych w oparciu o prewspółczynnik i współczynnik odliczenia zgodnie z art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT, z uwagi na jednoczesne prowadzenie działalności gospodarczej i niegospodarczej.
Gmina nie spełnia warunków przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wydatki poniesione na projekt udostępniany nieodpłatnie nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Działalność ta stanowi zadanie własne jednostki samorządu terytorialnego, wyłączone spod opodatkowania VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy.
Wniesienie aportem nowo wybudowanej infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej do spółki zależnej przez gminę stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, bez zwolnienia z art. 43 ustawy o VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość udziałów w spółce, odpowiadająca wartości netto wnoszonych aktywów.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych podlega opodatkowaniu VAT. Wyłączne jest naliczenie podatku należnego z tytułu wewnętrznego użytkowania. Gmina ma prawo do odliczenia VAT wykorzystując metodę proporcji metrażowej, najlepiej odzwierciedlającą rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury do działalności gospodarczej.
Użycie pojazdu o DMC powyżej 3,5 tony częściowo na cele prywatne, lecz każdorazowo opodatkowywane, daje prawo do pełnego odliczenia VAT, niezależnie od braku zastosowania prewspółczynnika.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wkładem własnym w projekt doposażenia OSP, gdyż nabyty sprzęt ratowniczy będzie używany do działań niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Realizacja przez Gminę projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT; w efekcie wpłaty mieszkańców oraz dofinansowanie nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Podatnikowi, który działa w ramach zadań publicznych i dokonuje czynności jako organ władzy publicznej, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami niepowiązanymi z czynnościami opodatkowanymi VAT.