24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Zmiana utrwalonej przedtem, a korzystnej dla podatnika wykładni przepisów podatkowych powinna być wdrożona z poszanowaniem zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań, a więc nie wstecznie, a nawet nie od razu (wyrok NSA z 17 kwietnia 2019 r., sygn. akt I FSK 494/17).
25 maja 2006 r. weszły w życie nowe rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów niezbędne do przeprowadzania przetargów. W artykule prezentujemy listę nowych rozporządzeń wraz z krótkim omówieniem.
Nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych pozwala na zapoznanie się z ofertą przetargową na stronach internetowych zamawiającego lub Urzędu Zamówień Publicznych. Wykorzystanie strony www pozwala skrócić procedurę przetargu. Zamawiający dzięki Internetowi może posłużyć się dynamicznym systemem zakupów oraz zorganizować aukcję elektroniczną.
Przedstawiamy omówienie zmian w zakresie ogłoszeń o przetargach nieograniczonych oraz terminach składania ofert. Nowością jest nałożenie na organizatorów przetargów obowiązku publikacji ogłoszeń o nich na własnych stronach www. Skróceniu uległy terminy składania ofert.
Ustawa nowelizująca z 7 kwietnia 2006 r. zmienia ustawę Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Dostosowuje ona nasze prawo do standardów Unii Europejskiej. Nowelizacja wprowadza m.in. szereg nowych instytucji mających uprościć proces udzielania zamówień publicznych oraz nowe tryby postępowań.
Warto wiedzieć, gdzie można znaleźć informację o przetargach, by nie przegapić dobrej oferty.
Nasza jednostka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jest również obowiązana do wyboru dostawców usług w przetargu. W jednym przypadku nie wypełniła tego obowiązku. Zleciła wykonawcy usługę bez przetargu, umowa ta staje się więc niezgodna z prawem. Czy koszt wykonania takiej usługi stanowi koszt uzyskania przychodu? Czy można odliczyć VAT przy tej usłudze
Jesteśmy spółką z o.o. Zamierzamy wystąpić z ofertą w przetargu na zamówienie publiczne wraz z dwiema firmami (spółką akcyjną i z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą), z którymi na tę okoliczność utworzymy konsorcjum. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wskazuje, że „wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia (np. jako konsorcjum - spółka cywilna)”. Zamówienie