1 stycznia 2021 r. przepisami ustawy o PPK objęte zostały dwie ostatnie grupy podmiotów zatrudniających - jednostki sektora finansów publicznych oraz pozostałe podmioty zatrudniające, tzn. te, które wcześniej nie zostały jeszcze włączone do systemu PPK. Podmioty zatrudniające z sektora finansów publicznych muszą najpóźniej 26 marca 2021 r. zawrzeć umowy o zarządzanie PPK, a najpóźniej 10 kwietnia 2021
Już od 1 września 2016 r. - w założeniach projektodawców - ma obowiązywać ustawa określająca zasady rozliczeń VAT, korekt oraz zwrotu środków unijnych będących efektem centralizacji rozliczeń jednostek samorządu terytorialnego. Co istotne, wejście w życie ustawy nie zobowiązuje samorządów do przyspieszonej centralizacji. Na scentralizowanie swoich rozliczeń mają one czas do końca 2016 r.
Minister Finansów przesunął termin obowiązkowej centralizacji rozliczeń VAT w samorządach na 1 stycznia 2017 r. Pierwotnie samorządy miały czas do końca czerwca 2016 r. na dokonanie tych zmian (zgodnie z komunikatem MF z 29 września 2015 r.).
29 września 2015 r. TSUE wydał orzeczenie (sygn. akt C 276/14), które stanowi rewolucję przy rozliczaniu podatku od towarów i usług przez jednostki samorządu terytorialnego. Wskutek uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego podjętej 26 października 2015 r. w składzie 7 sędziów (sygn. akt I FPS 4/15) centralizacja rozliczeń VAT w samorządach obejmie również gminne zakłady budżetowe. Podstawowe pytanie
Gmina może odliczyć VAT z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały przekazane do gminnego zakładu budżetowego. Warunkiem odliczenia jest, aby inwestycje te były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej 26 października 2015 r. w składzie 7 sędziów (sygn. akt I FPS 4/15).
Zakład budżetowy gminy (świadczący usługi komunalne) otrzymuje dotację przedmiotową skalkulowaną według cen jednostkowych. Jest ona przeznaczona na dofinansowanie do 1 m3 wody, ścieków i śmieci. Zakład jest podatnikiem podatku CIT i VAT. Zakład posiada jeden rachunek bieżący. Dotacja jest przekazywana po zakończeniu każdego kwartału na rachunek bankowy. Nie jest możliwe wydzielenie kosztów pokrytych
Jakie są konsekwencje podatkowe przejęcia przez spółkę z o.o. (założycielem spółki jest gmina) należności i zobowiązań zlikwidowanego zakładu budżetowego (zgodnie z uchwałą rady miejskiej)?
Jesteśmy zakładem budżetowym zatrudniającym 11 pracowników. Czy jest obowiązek tworzenia ZFŚS? Jesteśmy skromną jednostką i nie stać nas na wypłacanie tych świadczeń. Czy jest to wystarczający powód, aby w regulaminie zakładu pracy zaznaczyć, że nie tworzymy ZFŚS?
Jesteśmy zakładem budżetowym samorządowym. Realizujemy działalność statutową. Uważamy, że nie jest ona działalnością gospodarczą w pojęciu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Naszą siedzibą jest zamek wpisany do rejestru zabytków. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia takie obiekty z podatku od nieruchomości, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Jesteśmy zakładem budżetowym, którego usługi zaliczono do grupy 7511 - kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej - czyli jesteśmy zwolnieni od podatku od towarów i usług. Czy możemy wystawiać faktury VAT na usługi zwolnione od VAT? Ponadto administrujemy targowiskiem. Za zużytą energię i wywóz nieczystości płacimy faktury z własnych środków, które w całości księgujemy w koszty. Czy