Towary handlowe otrzymane w darowiźnie i przeznaczone do dalszej odsprzedaży należy wpisać w kolumnie 17 pkpir. Podatnik powinien je również ująć w remanencie początkowym oraz na koniec roku podatkowego w remanencie końcowym – jeśli nie zostaną sprzedane. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Nakłady ponoszone przez podatnika na dostosowanie cudzej nieruchomości lub środka trwałego do własnych potrzeb są klasyfikowane jako tzw. inwestycja w obcym środku trwałym. Rozliczenie podatkowe tego rodzaju wydatków może być dla podatników problematyczne, szczególnie w sytuacji wcześniejszego terminu rozwiązania umowy lub zwrotu poniesionych nakładów. W publikacji wskazujemy, w jaki sposób należy
Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników oraz niektórzy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W niniejszej publikacji omówione zostaną zasady zawieszania działalności gospodarczej oraz skutki podatkowe i składkowe takiej decyzji. Wyjaśnione zostaną również zasady prowadzenia pkpir i ksiąg rachunkowych w tym okresie.
Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.
Inwentaryzacja to obowiązkowy element rachunkowości każdego przedsiębiorstwa. W jednostkach, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, inwentaryzację za 2021 r. należy przeprowadzić na 31 grudnia 2021 r., przy czym inwentaryzację drogą spisu z natury i drogą potwierdzania salda można rozpocząć już od 1 października 2021 r., a zakończyć do 15 stycznia 2022 r. Pomimo że treść przepisów
Podatnik musi wykazać w spisie z natury budowane, ale niesprzedane budynki mieszkalne. Wyceny tych budynków należy dokonać według kosztów wytworzenia. Usługi niezbędne do wybudowania tych budynków nabyte od podwykonawców podatnik powinien ujmować w kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment
Podatnik opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie ma obowiązku sporządzania spisu z natury na koniec każdego roku podatkowego. Czy jest zwolniony z tego obowiązku także wtedy, jeśli likwiduje działalność gospodarczą w trakcie roku?
Od 1 stycznia 2018 r. z przepisów ustawy o PIT usunięto regulacje nakładające na podatników obowiązek składania zawiadomień o prowadzeniu pkpir oraz o powierzeniu jej prowadzenia biuru rachunkowemu. Nie zostało to jednak uwzględnione w przepisach rozporządzenia w sprawie pkpir, z których nadal wynikał obowiązek składania takich zawiadomień. W związku z tym podatnicy nie wiedzieli, jak powinni w tej
Dokonywanie spisu z natury, zwanego także spisem inwentarza, inwentaryzacją lub remanentem, jest jednym z obowiązków podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Obowiązek ten wynika zarówno z przepisów prawa podatkowego, jak i bilansowego. Dla podmiotów prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia
Od 8 kwietnia 2016 r. obowiązuje nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Muszą go stosować podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Podatnicy, którzy przed 8 kwietnia 2016 r. rozpoczęli ewidencjonowanie przychodów i kosztów na dotychczasowym wzorze pkpir, mogą to nadal robić do końca 2016 r. Zmiana wzoru pkpir to niejedyna zmiana związana z prowadzeniem podatkowej księgi przychodów
Minister Finansów opublikował projekt zmian rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir. Proponowane zmiany - w przeważającej mierze - są związane z koniecznością dostosowania przepisów rozporządzenia do zmian, które wprowadzono od 1 stycznia 2016 r. w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Znowelizowane przepisy mają zacząć obowiązywać od następnego dnia po dniu ich