Porady i artykuły

Artykuł aktualny
12.04.2024 Kadry i płace

Tryb nawiązania i rozwiązania stosunku pracy osób zatrudnianych w samorządzie terytorialnym zależy od stanowiska, jakie dana osoba zajmuje. Inaczej przebiega zatrudnienie i zwolnienie prezydenta miasta, burmistrza czy wójta, a inaczej urzędnika zatrudnionego na szeregowym stanowisku w jednostce samorządu terytorialnego.

Artykuł aktualny
19.04.2022 Kadry i płace

Pracodawca samorządowy może skierować pracownika do innej pracy, korzystając w ramach przepisów z różnych rozwiązań. W tym celu może np. przenieść pracownika samorządowego do innej jednostki na określony czas czy dokonać zmiany zakresu jego obowiązków lub zastosować wypowiedzenie zmieniające lub porozumienie zmieniające w zakresie miejsca pracy.

Artykuł
14.09.2018 Kadry i płace

Pracodawca musi zwolnić od pracy pracownika zasiadającego w komisji wyborczej w wyborach samorządowych. Takiemu pracownikowi przysługuje 5 dni zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy. Za ten czas nie przysługuje mu jednak wynagrodzenie od pracodawcy.

Artykuł
17.01.2016 Podatki

Minister Finansów przesunął termin obowiązkowej centralizacji rozliczeń VAT w samorządach na 1 stycznia 2017 r. Pierwotnie samorządy miały czas do końca czerwca 2016 r. na dokonanie tych zmian (zgodnie z komunikatem MF z 29 września 2015 r.).

Artykuł
29.10.2014 Kadry i płace

Wybory samorządowe odbędą się 16 listopada 2014 r. Pracownicy, którzy zasiądą w obwodowych i terytorialnych komisjach wyborczych, będą mieli prawo do 5 dni wolnych od pracy. Nie będzie przysługiwać im jednak za nie wynagrodzenie.

Porada
29.03.2013

Gmina uchwaliła zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjęte ustalenia planu mają dla naszej spółki charakter dyskryminujący oraz bezzasadnie ograniczają nas w wykonywaniu uprawnień właścicielskich, wyłączając możliwość zabudowy posiadanej przez nas działki. Czy możemy zakwestionować taką uchwałę radnych?

Porada
13.08.2005 Podatki

Spółka zatrudnia pracowników w całej Polsce w celu serwisowania sprzętu fiskalnego. W umowie o pracę tych pracowników nie ma konkretnego adresu wykonywania pracy, jest tylko podana nazwa miejscowości. Czy każdy pracownik zatrudniony w innej miejscowości niż główna siedziba podatnika jest oddziałem w myśl ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz, w przypadku obowiązku składania informacji

Artykuł
28.04.2005

Przyznanie jednostce samorządu terytorialnego właściwości do orzekania w sprawach indywidualnych w formie decyzji administracyjnej wyłącza możliwość dochodzenia przez tę jednostkę jej interesu prawnego w trybie postępowania sądowego lub administracyjnosądowego - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku (sygn. akt I SA/Bk 43/05).

Porada
13.01.2005 Kadry i płace

Jeden z pracowników naszego urzędu (jednostka organizacyjna powiatu) wystąpił z wnioskiem o wypłatę dodatku stażowego. Osoba ta pracuje u nas dopiero 2 lata, wcześniej była przez rok zarejestrowana jako bezrobotna (w tym przez 6 miesięcy pobierała zasiłek dla bezrobotnych). Wcześniej przez 18 miesięcy pracowała na podstawie umowy o pracę (w urzędzie administracji). Podjęcie tej pracy poprzedziła roczna