Na podstawie uchwały Sądu Najwyższego z 10 grudnia 2024 r. (III UZP 3/24) ZUS w przypadku odmowy płatnikowi składek układu ratalnego musi w tej sprawie wydać decyzję administracyjną. Płatnik składek będzie mógł wówczas zaskarżyć taką decyzję do sądu.
10 grudnia 2024 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę (III UZP 3/24), w której stwierdził, że odmowa uwzględnienia wniosku płatnika składek o rozłożenie należności z tytułu składek na raty następuje w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do sądu.
Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy mogą wnioskować do ZUS o nowy rodzaj ulgi – tzw. wakacje składkowe. Żeby ubiegać się o to zwolnienie składkowe, trzeba złożyć do ZUS wniosek RWS (wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc). Wniosek ten można złożyć wyłącznie z profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS. Wnioski złożone w innej formie nie zostaną
Od 1 listopada 2024 r. niektórzy płatnicy składek prowadzący działalność gospodarczą, w tym wspólnicy spółki cywilnej, będą mogli skorzystać z nowego zwolnienia w opłacaniu składek w ramach pomocy de minimis. Ten rodzaj ulgi obejmie tylko własne zobowiązania przedsiębiorcy wobec ZUS z tytułu obowiązkowych składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe, a także dobrowolne chorobowe oraz FP
Ubezpieczony może nabyć prawo do świadczenia rehabilitacyjnego, gdy zostanie ustalone, że jego dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy. Nie ma w tym przypadku konieczności ustalenia, że dana osoba rokuje odzyskanie zdolności do pracy w terminie 12 miesięcy. Taki okres jest jedynie maksymalnym terminem, przez jaki świadczenie rehabilitacyjne może przysługiwać
16 grudnia 2022 r. weszły w życie przepisy regulujące sytuację przedsiębiorców, którzy spłacają zaległości wobec ZUS w ratach lub odroczyli termin płatności składek. Jeśli z umowy zawartej z ZUS wywiązują się terminowo i jednocześnie bieżące składki opłacają w terminie, to dla ZUS nie są już dłużnikami. Dzięki tej zmianie osoby te nabywają prawo do zasiłku z ubezpieczenia społecznego.
Pracodawca może zostać skontrolowany w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy i ubezpieczeń społecznych przez różne organy kontrolne. Najczęściej będzie kontrolowany przez PIP w zakresie stosowania regulacji bhp i prawa pracy oraz przez ZUS w kwestii przestrzegania przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych.
Dodatkowe obciążenia z tytułu składek i podatków, które zgodnie z planowanymi zmianami przepisów, zawartymi w programie Polski Ład, mogą dotknąć przedsiębiorców, spowodowały, że osoby prowadzące własny biznes często zastanawiają się nad założeniem spółki z o.o. Jeżeli dzielą udziały w spółce z inną osobą (lub osobami), wówczas nie muszą opłacać składek ZUS - ani na ubezpieczenia społeczne, ani na ubezpieczenie
ZUS we współpracy z Krajową Administracją Skarbową będzie weryfikował prawdziwość danych przekazanych we wnioskach o przyznanie świadczenia postojowego oraz o zwolnienie z obowiązku opłacania składek w ramach Tarczy antykryzysowej.
ZUS może uznać, że płatnikiem składek w odniesieniu do określonej grupy osób ubezpieczonych nie jest podmiot, który zgłosił ich do ubezpieczeń. Konsekwencje finansowe takiej decyzji mogą okazać się bardzo istotne zarówno dla podmiotu uznanego za „zgłaszającego do ubezpieczeń”, jak i dla podmiotu uznanego finalnie za „właściwego” płatnika składek.
Przedsiębiorca może domagać się od ZUS wydania stanowiska w sprawie interpretacji przepisów dotyczących obowiązku składkowego. Aby interpretacja dawała płatnikowi ochronę przed skutkami działań w zakresie, w którym się do niej zastosuje, musi szczegółowo przedstawić stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, którego ma dotyczyć interpretacja.
1 kwietnia 2017 r. wchodzą w życie zmiany dotyczące możliwości wymierzania przez ZUS płatnikom składek sankcji za zaniżenie wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe.
8 marca 2012 r. został ogłoszony wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 lutego 2012 r., sygn. akt K 5/11, w którym Trybunał orzekł, że "art. 114 ust. 1a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.) jest niezgodny z zasadą zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa wynikającą z art. 2 oraz art. 67 ust
W wyniku nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pracodawcy znajdujący się w likwidacji będą zobowiązani do dokonania wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r. Ponadto na podmioty udzielające ulg we wpłatach na PFRON nałożono obowiązek informowania nabywcy tej ulgi o zasadach jej nabywania i korzystania z obniżenia wpłaty. Wprowadzono
Wysokość wynagrodzenia ustalanego pomiędzy stronami umowy o pracę może być weryfikowana przez ZUS, jeżeli skutkuje prawem do niewspółmiernie wysokich świadczeń - m.in. zasiłku chorobowego i macierzyńskiego. Tak wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnegoz 29 listopada 2017 r. (sygn. P 9/15).
PROBLEM We wrześniu 2017 r. mieliśmy kontrolę ZUS. W jej wyniku stwierdzono m.in., że popełniliśmy błąd w informacji ZUS IWA za 2015 r. Czy korekta danych w ZUS IWA za 2015 r. może podwyższyć wysokość składki wypadkowej opłacanej przez nas w bieżącym okresie? Czy błąd w informacji ZUS IWA może spowodować dla nas dodatkowe sankcje ze strony ZUS?
PROBLEM W naszej spółce zatrudniamy zleceniobiorców do ochrony mienia. Z każdym z nich zawieramy dwie umowy – jedną na kwotę 2000 zł za 140 godzin pracy, a drugą na stawkę godzinową 13 zł, na pozostałe wypracowane w miesiącu godziny. Przy rozliczaniu umów od pierwszej opłacamy składkę na Fundusz Pracy, a od drugiej zazwyczaj już nie, ponieważ w większości przypadków nie spełnia określonych warunków