Pracodawcy mają możliwość utworzenia pracowniczej kasy zapomogowo- pożyczkowej. Celem funkcjonowania kasy jest udzielanie jej członkom pomocy materialnej. Ta pomoc może mieć postać długoterminowych lub krótkoterminowych pożyczek i zapomóg. Kapitałem kasy są wpłaty jej członków. Od 1 stycznia 2019 r. członkami kasy mogą być osoby zatrudnione na innej podstawie niż stosunek pracy.
Pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa stanowi szczególnego rodzaju organizację tworzoną przez pracowników, której zadaniem jest udzielanie jej członkom pomocy materialnej, w miarę posiadanych środków, w formie pożyczek długo- i krótkoterminowych oraz zapomóg na zasadach określonych w statucie (lub regulaminie) kasy.
W mojej firmie od 13 lat działa pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa (pkzp). Obecnie, na skutek m.in. redukcji etatów w księgowości i kłopotów ekonomicznych, obowiązki spoczywające na mnie jako na pracodawcy w związku z działalnością pkzp stały się bardzo uciążliwe. Czy mam prawo rozwiązać pkzp w mojej firmie lub uwolnić się w jakiś sposób od obowiązków nałożonych na mnie przez przepisy w związku