Minister Finansów przygotował omówienie zmian wprowadzonych w przepisach VAT od 1 lipca 2011 r. Podstawową zmianą merytoryczną jest rozszerzenie katalogu towarów opodatkowanych u nabywcy na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia. Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązek stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wprowadzono w dostawach krajowych "złomu". Ze względu na brak definicji złomu powstały wątpliwości
Wiele firm przeprowadza transakcje zakupu, w których sprzedawcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Tego rodzaju transakcje powodują wątpliwości co do sposobu rozliczenia i udokumentowania, szczególnie gdy przedmiotem transakcji są towary objęte odwrotnym obciążeniem. Przedstawiamy zasady rozliczenia takich transakcji na przykładzie zakupu złomu przez podatnika VAT czynnego
Zasadą jest, że VAT od dostawy towarów rozlicza sprzedawca. Jednak niemal każda zasada ma swoje wyjątki. Tak też jest ze sprzedażą niektórych towarów, których dostawa powoduje, że do rozliczenia VAT może być zobowiązany nabywca. Taki mechanizm opodatkowania, określany mianem "odwrotnego obciążenia", dotyczy dostawy wymienionych w załączniku nr 11 wyrobów metalowych/odpadów/surowców wtórnych (dla celów
Chcemy sprzedać za 153 zł zużyty sprzęt komputerowy, tj.: monitory z porysowanymi matrycami, uszkodzone podzespoły, uszkodzone telefony komórkowe i modemy. Firma, która od nas to kupi, przeznaczy ten sprzęt do utylizacji. Mam problem, jak zakwalifikować taki sprzęt: jako odpad, złom z załącznika nr 11 czy sprzęt zużyty, i opodatkować sprzedaż stawką 23%?
Sprzedajemy sprzęt elektryczny i elektroniczny, dlatego jesteśmy zobligowani do zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Dotychczas robiliśmy to nieodpłatnie oraz nieodpłatnie przekazywaliśmy zużyty sprzęt do zakładu przetwarzania. Czy jesteśmy zobowiązani do opodatkowania zebranego zużytego sprzętu oraz czy przekazanie zużytego sprzętu do zakładu przetwarzania musimy dokumentować
Spółka akcyjna jest właścicielem budynku, który zamierza wyburzyć i w jego miejsce wybudować nowy budynek. Część gruzu i złomu z wyburzenia spółka sprzeda. Czy przychód uzyskany z tej sprzedaży wpłynie na wartość początkową budynku?
Od 1 kwietnia 2011 r. zmieniły się zasady rozliczania VAT od dostawy złomu. W związku z brakiem definicji ustawowej pojęcia złomu pojawiły się wątpliwości, kto i kiedy powinien stosować nowe reguły opodatkowania (tzw. mechanizm odwrotnego obciążenia). Minister Finansów w opublikowanych na stronie internetowej wyjaśnieniach starał się wyeliminować tę trudność, przedstawiając swoją definicję złomu. Podana
4 maja 2011 r. Minister Finansów wprowadził niewielkie zmiany w tekście wyjaśnień MF "Najważniejsze zmiany w VAT od 1 kwietnia 2011 r." opublikowanych na www.mf.gov.pl (wyjaśnienia MF publikowaliśmy również w Mk nr 9/2011). Wprowadzone poprawki dotyczą przyjętej przez MF definicji złomu oraz definicji przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. MF nie zmienił
Wraz z Mk nr 7/2011 prenumeratorzy otrzymali ujednolicony tekst ustawy o VAT uwzględniający zmiany wprowadzone od 1 kwietnia 2011 r. Kwietniowe zmiany wprowadzone w ustawie oraz rozporządzeniach wykonawczych zostały także skomentowane na łamach Mk nr 8/2011. Poniżej przedstawiamy przygotowane przez MF objaśnienia zmian wprowadzonych od kwietnia w przepisach VAT.
Z dniem 1 kwietnia 2011 r. weszły w życie zmiany w ustawie o VAT wprowadzone przepisami ustawy z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (dalej: ustawy nowelizującej). Równocześnie z wejściem w życie tych zmian zostało przygotowanych sześć nowych rozporządzeń wykonawczych VAT oraz dwa rozporządzenia zmieniające dotychczasowe rozporządzenia wykonawcze
Chciałabym rozwinąć moją firmę o skup odpadów metali, czyli złomu. Jak mam dokumentować skup złomu od osób fizycznych? Jaki dokument mam wystawić jako dowód księgowy, aby stanowiło to koszt uzyskania przychodu?