W wyniku uchwalenia kolejnej nowelizacji ustawy COVID-19 przedsiębiorcy z branży turystycznej uzyskali prawo do skorzystania z kolejnego okresu zwolnienia ze składek ZUS. Nowa ustawa, określana także jako Tarcza antykryzysowa 5.0 lub Tarcza branżowa, daje prawo do ubiegania się o świadczenie postojowe przedsiębiorcom z branży turystycznej, którzy na mocy poprzednich przepisów nie mogli pobierać tego
Biuro podróży, otrzymujące zaliczkę na poczet usługi turystycznej, musi rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT w momencie jej otrzymania, ale może przy tym oszacować przewidywane koszty wyświadczenia usługi, na którą otrzymało zaliczkę (wyrok TSUE z 19 grudnia 2018 r. w sprawie C-422/17, Skarpa Travel).
Minister Finansów potwierdził, że w przypadku otrzymania zaliczki (przedpłaty) na poczet usługi turystycznej podatnicy mają prawo do obliczenia podstawy opodatkowania (marży) z uwzględnieniem przewidywanych (a nie tylko faktycznie poniesionych) kosztów wykonania usługi turystycznej. Kalkulacja kosztów zastosowana przez podatnika powinna mieć jednak oparcie w posiadanej przez niego dokumentacji, tzn
Zasady opodatkowania VAT usług turystycznych budzą wiele wątpliwości. Spowodowane jest to szczególnymi zasadami ustalania podstawy opodatkowania przy świadczeniu tych usług. Podstawę tę stanowi, co do zasady, marża. Nie jest tak jednak zawsze, gdyż w zakresie, w jakim w skład usług turystycznych wchodzą tzw. usługi własne, podstawa opodatkowania jest ustalana na zasadach ogólnych. Wątpliwości budzi
Czy zaliczka na wykonanie usługi turystycznej opodatkowanej według szczególnej procedury przewidzianej w art. 119 ustawy o VAT powinna być opodatkowana?