Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników oraz niektórzy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W niniejszej publikacji omówione zostaną zasady zawieszania działalności gospodarczej oraz skutki podatkowe i składkowe takiej decyzji. Wyjaśnione zostaną również zasady prowadzenia pkpir i ksiąg rachunkowych w tym okresie.
Podatnik chce zwiesić działalność gospodarczą. Czy w związku z tym będzie musiał zrobić remanent? Czy w okresie zawieszenia podatnik nadal ma obowiązek prowadzić pkpir, czy też powinien ją zamknąć?
Prowadzę zapisy księgowe w księdze przychodów i rozchodów na podstawie ewidencji sprzedaży. Wystawiam rachunki z adnotacją "zwolniony z VAT" (zwolnienie podmiotowe na podstawie art. 113 ustawy o VAT obowiązujące do momentu przekroczenia progu obrotów w wysokości 150 000 zł). W pewnym momencie sprzedaż przekroczyła 150 000 zł, ale stwierdziłam to dopiero po pewnym czasie. W związku z tym powstały błędy
Zniszczenia towarów, wyposażenia i środków trwałych przedsiębiorców spowodowane powodzią są wynikiem nadzwyczajnych, nieprzewidzianych okoliczności. Tego rodzaju zdarzenia należy w księgach wykazywać osobno jako straty nadzwyczajne. W raporcie przedstawiamy szczegółowe zasady ewidencjonowania tych strat oraz ich dokumentowania.
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą we własnym imieniu w 2004 r. była podatnikiem VAT czynnym. Z uwagi na to, że spełniała przesłanki skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, w styczniu 2005 r. wybrała zwolnienie od 1 lutego 2005 r. Czy w związku z wykreśleniem z rejestru podatników VAT czynnych osoba ta była obowiązana sporządzić inwentaryzację na dzień 31 stycznia 2005 r. i rozliczyć
Spółka cywilna zajmuje się opracowywaniem dokumentacji technicznej (brak materiałów, surowców). Prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jak należy przeprowadzić remanent, gdy następuje wymiana wspólników (brak robót w toku), a jak gdy następuje w tej spółce zmiana udziałów wspólników?
Czy w przypadku zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (pismo do US) trwającej dłużej niż 10 miesięcy podatnik ma obowiązek odprowadzić należny VAT od remanentu, m.in. od środków trwałych, które ma w zakładzie?