W 2025 r., tak jak w latach ubiegłych, pracodawcy zatrudniający według stanu na 1 stycznia tego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mają co do zasady obowiązek prowadzenia działalności socjalnej w formie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej zfśs). Firmy zatrudniające od 20 ale mniej niż 50 pracowników mogą tworzyć zfśs na wniosek zakładowej organizacji związkowej
Dynamicznie zmieniające się uwarunkowania gospodarcze związane najpierw z pandemią COVID-19, później z wojną na Ukrainie i w konsekwencji ze spodziewanym spowolnieniem gospodarczym stawiają przed wieloma pracodawcami wyzwania związane z ograniczaniem kosztów wynagrodzeń. Związki zawodowe zwykle są przeciwne takim zmianom. Dlatego pracodawcy zobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania mają obawy
Obok ustawy zasiłkowej, regulującej zasady ustalania podstawy wymiaru zasiłków, istotne znaczenie w tym zakresie mają też postanowienia wewnątrzzakładowe (najczęściej regulamin wynagradzania lub układ zbiorowy pracy) obowiązujące u płatnika składek. Z treści tych postanowień jednoznacznie powinno wynikać: w szczególności czy dany składnik wynagrodzenia (od którego odprowadzono składkę chorobową) przysługuje
Epidemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na kondycję finansową znacznej części polskich pracodawców. Mimo to wiele podmiotów zatrudniających nadal oferuje swoim pracownikom świadczenia (bonusy) pozapłacowe. Spora część tych świadczeń ma na celu przede wszystkim zadbać o stan zdrowia pracowników oraz zminimalizować ryzyko transmisji koronawirusa na terenie zakładu pracy. W konsekwencji zniwelowanie niepożądanych
Pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 osób, ma dodatkowe obowiązki. Musi wydać regulaminy pracy i wynagradzania, gdy zawnioskuje o to organizacja związkowa. Tak samo jest z obowiązkiem utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku przepisów o zwolnieniach grupowych dla konieczności ich stosowania wystarczy samo zatrudnianie co najmniej 20 pracowników.
Od 4 maja 2019 r. zmianie uległy uprawnienia pracodawcy do pozyskiwania od kandydatów do pracy danych dotyczących ich wykształcenia, kwalifikacji zawodowych oraz przebiegu zatrudnienia. Obecnie takich danych można wymagać od tych osób, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Pomimo wejścia w życie tych regulacji kilka miesięcy temu wciąż stwarzają
Pracodawca, u którego działa zakładowa organizacja związkowa, musi uzgadniać z nią regulamin wynagradzania. Jeśli jednak uzgodnienie treści regulaminu nie jest możliwe, pracodawca powinien ustalać warunki płacowe indywidualnie, w umowach o pracę.
Możliwość tworzenia związków zawodowych i przystępowania do nich przez osoby świadczące pracę na podstawie umów o dzieło, zlecenia czy w ramach tzw. samozatrudnienia to najważniejsza zmiana, jaką uchwalono w zakresie tworzenia i funkcjonowania organizacji związkowych. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Pracodawcy spoza sektora budżetowego mogą zrezygnować zarówno z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jak i wypłaty pracownikom świadczenia urlopowego. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników objętych układem zbiorowym pracy postanowienia w sprawie nietworzenia zfśs i niewypłacania świadczenia urlopowego zawierają w tym układzie. Jeżeli pracownicy nie są objęci układem zbiorowym
Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników powinni posiadać regulamin pracy i regulamin wynagradzania. Regulaminy te powinni tworzyć również pracodawcy zatrudniający od 20 do 49 pracowników, jeżeli zażądały tego działające w firmie związki zawodowe. Pracodawcy muszą też posiadać inne przepisy zakładowe, np. regulamin zfśs czy obwieszczenie o systemach czasu pracy. W przypadku sprzeczności
Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, jeśli u pracodawcy zatrudniającego na 1 stycznia 2017 r. mniej niż 50 pracowników pracownicy ci są objęci regulaminem wynagradzania, powinien on zawierać postanowienia o nietworzeniu funduszu oraz o niewypłacaniu świadczenia urlopowego. Takie stanowisko przedstawił resort pracy w swoich wyjaśnieniach w odpowiedzi na zapytanie redakcji MPPiU
Od 1 stycznia 2017 r. regulamin pracy i wynagradzania muszą mieć pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników, a nie - jak dotychczas - co najmniej 20 pracowników. Ponadto w przypadku zawarcia z tym samym pracownikiem kolejnej umowy o pracę w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy pracodawca będzie musiał wydać świadectwo pracy tylko na wniosek pracownika.
Przedstawiamy przegląd zaproponowanych przez rząd zmian w przepisach, które mają "poprawić otoczenie prawne przedsiębiorców". Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., ale nadal - do dnia oddania Mk do druku - nie zakończyły się prace legislacyjne nad projektem ustawy. Przedsiębiorcy powinni już jednak wiedzieć, jakie mają to być zmiany, ponieważ mogą one istotnie wpływać na prowadzoną
Od marca 2015 r. zatrudniamy mniej niż 20 pracowników (w tym w przeliczeniu na pełne etaty). Zakładamy, że liczebność załogi w 2016 r. pozostanie na niezmienionym poziomie. Mimo zmniejszenia stanu zatrudnienia nadal obowiązuje u nas regulamin wynagradzania zawierający postanowienia o tworzeniu zfśs. W zakładzie nie ma organizacji związkowej. Mamy wątpliwość, w jaki sposób prawidłowo powiadomić pracowników
Niektórzy pracodawcy będący w trudnej sytuacji finansowej zamiast redukcji etatów mogą np. pozbawić pracowników dodatkowych składników wynagrodzenia wynikających z regulaminu wynagradzania. Takie zmiany należy wprowadzić przez zmianę regulaminu wynagradzania oraz dodatkowo przez zmianę umów o pracę w trybie wypowiedzenia zmieniającego albo za porozumieniem stron.
Zawarliśmy z pracownicą sklepu umowę o pracę na 3-miesięczny okres próbny. Ustaliliśmy wynagrodzenie zasadnicze, ale pominęliśmy premię prowizyjną za utargi, którą przewiduje regulamin wynagradzania, ze względu na brak doświadczenia pracownicy. Ustaliliśmy ustnie, że jeżeli pracownica będzie dobrze wywiązywała się ze swoich obowiązków, to przedłużymy jej umowę i będzie również otrzymywała premię. Czy
Obliczając świadczenia dla pracownika za czas choroby bierze się pod uwagę oprócz wynagrodzenia zasadniczego, które zawsze stanowi podstawę wymiaru, również inne składniki wynagrodzenia.
W regulaminie wynagradzania naszej firmy jest zapis, że premie oraz nagrody są zmniejszane za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności w pracy z powodu choroby. W dalszej części tego regulaminu jest zdanie, że decyzją przełożonego premia lub nagroda może zostać wypłacona w pełnej kwocie, bez zmniejszania jej o dni choroby. Ponadto zgodnie z regulaminem to właśnie przełożony pracownika decyduje o