Porady i artykuły

Artykuł aktualny
28.06.2023 Kadry i płace

Od 26 kwietnia 2023 r. pracownicy zyskali dodatkowe przerwy w pracy. Zgodnie z nowymi przepisami pracownik, którego dobowy wymiar czasu pracy przekroczy 9 godzin, ma prawo do dwóch 15-minutowych przerw, a jeśli jego praca wyniesie ponad 16 godzin na dobę – do trzech takich przerw. Nowe przepisy uregulowały również zasady wliczania czasu szkoleń do czasu pracy.

Artykuł
11.01.2019 Ubezpieczenia

Do 28 lutego 2019 r. płatnicy składek mają obowiązek sporządzenia i przekazania pracownikom i zleceniobiorcom „Informacji rocznej dla osoby ubezpieczonej” obejmującej przychody z poprzedniego roku w podziale na poszczególne okresy rozliczeniowe, tj. miesiące. Obowiązku corocznego przekazywania rocznej informacji, co do zasady, nie mają ci płatnicy składek, którzy co miesiąc przekazywali informacje

Artykuł
30.08.2018 Kadry i płace

Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czasem pracy jest zatem nie tylko czas, w którym pracownik faktycznie świadczy pracę na rzecz pracodawcy, ale również czas, w którym pracodawca może wydawać pracownikowi polecenia i dyspozycje związane z rodzajem pracy określonym w zawartej umowie o pracę

Porada

Zatrudniamy w naszym zakładzie pracy młodą matkę, która ma dwóch 3-letnich synów (bliźnięta). Pracownica w listopadzie br. wróciła do pracy po urlopie wychowawczym. Wystąpiła do nas o udzielanie przerw w pracy na karmienie. Czy te przerwy jej przysługują, jeżeli dzieci mają po 3 lata?

Artykuł
22.11.2011 Kadry i płace

Przepisy Kodeksu pracy nie regulują kwestii udzielenia pracownikom zwolnienia od pracy w celu załatwienia ich prywatnych spraw, jak też odpracowywania takiego czasu spędzonego poza firmą. Nie ma jednak przeszkód, aby pracodawca udzielił pracownikowi zgody na prywatne wyjście w godzinach pracy. Należy przy tym uważać na przepisy dotyczące czasu pracy.

Porada

Przeprowadzając rekrutację chcemy wprowadzić wymóg, że zatrudnimy tylko osoby niepalące. Częste wychodzenie pracowników na papierosa dezorganizuje nam bowiem pracę. Czy możemy zastosować takie kryterium przy rekrutacji?