Kalendarium wydarzeń – kwiecień 2025 r.
Kalendarium wydarzeń – marzec 2025 r.
Przygotowane na podstawie aktów prawnych opublikowanych do 13 grudnia 2024 r.
Kalendarium wydarzeń – grudzień 2024 r.
W sierpniu 2023 r. w wyniku ulew został podtopiony magazyn firmowy. W związku z tym uszkodzeniu (zniszczeniu) uległa partia przechowywanych tam towarów, które już nie nadają się do dalszej sprzedaży. Jak prawidłowo udokumentować fakt ich uszkodzenia? Czy musimy korygować VAT, który odliczyliśmy przy nabyciu tych towarów? W jaki sposób zaewidencjonować w księgach rachunkowych takie zdarzenie?
Uznanie niewykonywania pracy w związku z powodzią za usprawiedliwioną nieobecność oraz rozwiązania mające na celu efektywną pomoc m.in. przedsiębiorcom poszkodowanym przez powódź, to główne regulacje, jakie wprowadza nowa ustawa powodziowa. Ustawa została podpisana przez prezydenta 10 października 2011 r.
Jeden z naszych pracowników skończy wkrótce 65 lat i zaraz po osiągnięciu tego wieku będzie chciał przejść na emeryturę. Do ustalenia wysokości świadczenia zamierza podać najkorzystniejsze zarobki z lat 1980-1989. Niestety, mieszkanie pracownika i siedziba naszej firmy, w której jest zatrudniony nieprzerwanie od 1975 r., zostały całkowicie zalane w czasie powodzi. Zniszczeniu uległa m.in. dokumentacja
Powódź, huragan lub obsunięcie ziemi w 2010 r. mogą być podstawą do wypłaty rolnikowi zasiłku celowego w wysokości od 1000 do 4000 zł. Wniosek trzeba złożyć do 30 września br. Pomoc przysługuje również tym rolnikom, którzy nie zawarli polisy z ubezpieczycielem - jednak należny im zasiłek zostanie obniżony o 50%.
Przedsiębiorca ubiegający się o wsparcie z funduszu pożyczkowego na usunięcie szkód wyrządzonych w wyniku powodzi będzie musiał m.in.przedstawić dokumentację, na podstawie której dokonano oszacowania poniesionych strat. Ponadto możliwe będzie przesunięcie środków na naprawienie szkody w innych składnikach majątku przedsiębiorcy.
Rada Ministrów w odniesieniu do powodzi, która miała miejsce w sierpniu 2010 r., przyjęła, że składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz inne składki, do których poboru jest obowiązany ZUS, należne za miesiące lipiec, sierpień lub wrzesień 2010 r., opłacone przez płatnika składek poszkodowanego w następstwie tej powodzi do 31 grudnia 2010 r., uważa się za opłacone w terminie.