Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 lipca do 3 sierpnia 2022 r.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Od 1 stycznia 2019 r. podatników, którzy używają samochodów osobowych w działalności gospodarczej, będą obowiązywały nowe ryczałtowe limity kosztowe. Będą one obowiązywały także w przypadku samochodów, które zostały wzięte w leasing, najem lub dzierżawę przed 1 stycznia 2019 r. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.
W 2019 r. podatnicy będą mogli zaliczyć do kosztów podatkowych 75% wydatków eksploatacyjnych związanych z wykorzystywaniem samochodu zarówno do celów służbowych, jak i do celów prywatnych podatnika. Wcześniej Ministerstwo Finansów planowało, że będzie to tylko 50%. Leasingowane samochody osobowe także obejmą limity w zaliczaniu do kosztów podatkowych związanych z nimi wydatków. Nowe przepisy mają jednak
1 stycznia 2019 r. - to data planowanego wejścia w życie wielu korzystnych zmian w ustawie o rachunkowości. Projekt przewiduje m.in rozszerzenie katalogu jednostek mikro i małych, jak również częściowe zbliżenie rachunkowości do przepisów podatkowych (np. w zakresie amortyzacji i leasingu). Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań. Będą one miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań
Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.
23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są "adresatem" wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń. Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie
Od 1 lipca 2011 r. wejdzie w życie zasadnicza część przepisów ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Głównym celem ustawy jest to, by obywatel (także przedsiębiorca), zamiast udowadniać dokumentami określony stan faktyczny lub prawny, mógł składać oświadczenia w miejsce zaświadczeń. Zmiany wprowadzone ustawą likwidują wiele z biurokratycznych obowiązków nałożonych