Płatnikiem PIT od nagród w konkursie mającym charakter promocyjny jest podmiot, który konkurs organizuje i wypłaca przewidziane w nim nagrody, a nie sponsor, czyli podmiot, który w celu promocyjnym ponosi ciężar ekonomiczny tych nagród, ale nie bierze udziału w ich wypłacaniu - wyrok NSA z 1 lutego 2022 r., sygn. akt II FSK 1985/19.
Zastosowanie zwolnienia od podatku z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wtedy, gdyby organizatorem oraz miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Takie stanowisko zajął Minister Finansów w zamieszczonej interpretacji. MF zmienił w ten sposób dotychczasową praktykę
Płatnicy składek, którzy ubiegają się o dofinansowanie przez ZUS działań w celu poprawy bezpieczeństwa warunków pracy w swoich zakładach, od 1 stycznia 2018 r. będą musieli stanąć do konkursu projektów. Dofinansowania z zakresu prewencji wypadkowej nie uzyskają m.in. płatnicy, którzy zalegają z płatnościami składek i podatków.
Pracownicy otrzymujący nagrody za udział w konkursach, które pracodawca organizuje wyłącznie dla nich, uzyskują z tego tytułu przychód ze stosunku pracy. Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy konkurs jest związany z wykonywanymi przez pracowników obowiązkami, czy nie - wyrok NSA z 27 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 1695/14.
Organizowanie konkursów promocyjnych wiąże się z koniecznością rozliczenia zarówno kosztów ich organizacji, jak i przychodów uzyskanych w związku z wydawaniem nagród. Podatkowe rozliczenia związane z organizacją takich konkursów mogą powodować problemy. W raporcie przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie.