Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców jest ustalana w zależności od formy opodatkowania działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy zdrowotnej, która wprowadziła zmiany zasad ustalania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla niektórych przedsiębiorców. Dotyczą one m.in. wyłączenia z podstawy wymiaru składki zdrowotnej
W 2025 r. wejdzie w życie dużo zmian w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowego urlopu macierzyńskiego dla rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie i wymagających po urodzeniu hospitalizacji. Ponadto od 1 stycznia 2025 r. wzrasta także płaca minimalna, a wraz z nią inne świadczenia pracownicze zależne od minimalnego wynagrodzenia. Natomiast od 1 lutego 2025
W 2025 r. zmieniły się zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Nie wlicza się do niej przychodu ze zbycia środków trwałych. MF wyjaśniło w jaki sposób, po zmianach, rozliczać składkę zdrowotną w przypadku zbycia środka trwałego.
W wyniku podtopienia zniszczona została maszyna należąca do podatnika, która była uznana za środek trwały i w związku z tym amortyzowana. Jak rozliczyć to zdarzenie w kosztach podatkowych?
W wyniku pożaru zniszczeniu uległ środek trwały należący do podatnika. Otrzymał on z tego tytuł odszkodowanie. Czy takie odszkodowanie jest zwolnione z PIT?
Podatnik dostał odszkodowanie od ubezpieczyciela za zniszczony samochód osobowy stanowiący środek trwały. Ma zamiar przeznaczyć otrzymane pieniądze na wyremontowanie tego auta. Czy w takim przypadku odszkodowanie może skorzystać ze zwolnienia z PIT?
Podatnik amortyzuje środek trwały. W czasie epidemii COVID-19 przestał z niego korzystać. Czy w tej sytuacji musi przerwać dokonywanie odpisów amortyzacyjnych?
Podatnik amortyzuje kosztowne maszyny. Ponieważ uległ poważnemu wypadkowi, przez kilka miesięcy będzie musiał przebywać na zwolnieniu lekarskim. W tym czasie maszyny nie będą używane. Co w tej sytuacji zrobić z ich amortyzacją?
Podatnik ma zamiar zawiesić działalność gospodarczą od sierpnia. Ma kilka środków trwałych, które amortyzuje. Co zrobić z amortyzacją w okresie zawieszenia firmy?
Jak postąpić przy zwrocie środka trwałego, który planowałem zamortyzować jednorazowo? Zakup i wpis do ewidencji środków trwałych nastąpił we wrześniu 2014 r. Amortyzacja jednorazowa miała nastąpić na koniec października 2014 r. Urządzenie (typ A) nie spełniło jednak moich oczekiwań, więc zwróciłem je sprzedawcy w połowie października i kupiłem od niego inny typ tego urządzenia (typ B). Na podstawie
Przedsiębiorca wycofał z działalności gospodarczej samochód osobowy. Przed upływem 6 lat od dokonania tej czynności miał wypadek i samochód uległ całkowitemu zniszczeniu. Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie z AC. Czy odszkodowanie to będzie przychodem z działalności gospodarczej?
System VAT umożliwia podatnikom nabywającym towary w celu wykonywania czynności opodatkowanych odliczenie podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Już czytając ten przepis, można zauważyć, że podatnik
Przedsiębiorcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dość często wykorzystują grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego (lub Skarbu Państwa). Grunty te mogą być bowiem oddawane w użytkowanie wieczyste, w wyniku czego oddający w użytkowanie nadal pozostaje właścicielem gruntu, natomiast użytkownik nabywa prawa zbliżone do praw właściciela.
Podatnicy prowadzący pkpir mają obowiązek dokonywania zapisów w księdze w języku polskim i w walucie polskiej, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów księgowych. Podstawą zapisów w pkpir są dowody księgowe, którymi są: 1) faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, lub 2) inne dowody, stwierdzające
Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Rozliczam się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W marcu br. otrzymałem dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Z dotacji tej kupiłem komputer (składnik wyposażenia) oraz maszynę szwalniczą (środek trwały). W sierpniu urząd pracy nakazał mi zwrot tej dotacji, ponieważ podjąłem w tym okresie zatrudnienie na podstawie umowy
Zniszczenia towarów, wyposażenia i środków trwałych przedsiębiorców spowodowane powodzią są wynikiem nadzwyczajnych, nieprzewidzianych okoliczności. Tego rodzaju zdarzenia należy w księgach wykazywać osobno jako straty nadzwyczajne. W raporcie przedstawiamy szczegółowe zasady ewidencjonowania tych strat oraz ich dokumentowania.