Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i
Pracownicy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej mają status pracowników samorządowych. Wszystkim pracownikom tych jednostek, bez względu na zajmowane stanowisko, przysługuje wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa czy dodatek za pracę w terenie. Mogą oni również nabyć prawo do dodatku specjalnego, dodatku funkcyjnego czy nagrody. Ponadto za
Od 2021 r. do dnia oddania bieżącego numeru MPPiU do publikacji zapadło wiele ważnych orzeczeń w zakresie wynagrodzeń. Sądy zajmowały stanowiska m.in. w kwestiach: ekwiwalentu za urlop dla pracowników tymczasowych, równości płac pracowników płci męskiej i żeńskiej, jak i ustalania przez pracodawcę wysokości wynagrodzeń. Rozpatrywane były też zagadnienia dotyczące premii uznaniowych, wynagrodzenia za
Pracownicy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej mają status pracowników samorządowych. Wszystkim pracownikom tych jednostek, bez względu na zajmowane stanowisko, przysługują: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, a także dodatkowe wynagrodzenie
Wynagrodzenie pracowników samorządowych obejmuje składniki obligatoryjne i fakultatywne. Wszystkim pracownikom samorządowym, bez względu na zajmowane stanowisko, przysługują m.in. wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę i nagroda jubileuszowa. Fakultatywnymi składnikami wynagrodzenia mogą być dodatek specjalny, dodatek funkcyjny, nagroda, a także dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne za
Nagroda jubileuszowa jest odrębnym świadczeniem pieniężnym z tytułu pozostawania przez nauczyciela w stosunku pracy przez odpowiednio długi czas. Dla placówek publicznych wypłata nagrody jest obowiązkowa. Podmioty prowadzące np. prywatne szkoły mogą dobrowolnie zdecydować o przyznaniu takiej gratyfikacji.
Od 19 maja 2018 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Nie wprowadza ono jednak rewolucyjnych modyfikacji zasad wynagradzania pracowników samorządowych. Do najważniejszych zmian należą: obniżenie wynagrodzeń osób zarządzających w jednostkach samorządu terytorialnego, podwyższenie minimalnych stawek wynagrodzenia niektórych
Pracodawca, który zwalnia pracownika, musi się z nim rozliczyć. Przede wszystkim powinien zapłacić mu należne wynagrodzenie za ostatni miesiąc pracy, ale także musi wypłacić ekwiwalent pieniężny za urlop, jeżeli pracownik nie wykorzystał całego przysługującego mu urlopu wypoczynkowego. Pracodawcy mają także inne obowiązki związane ze zwolnieniem pracownika z pracy.
Osoba korzystająca z dodatkowego urlopu macierzyńskiego może podjąć pracę u dotychczasowego pracodawcy w niepełnym wymiarze czasu pracy. Taka sytuacja wiąże się ze zmianą zarówno jej stałego wynagrodzenia, jak również ze zmianą wysokości przysługujących składników zmiennych, a tym samym świadczeń ustalanych na podstawie tych wielkości.
Zatrudniamy pracownika od października 2001 r. W latach 1985-2000 był on zatrudniony u innego pracodawcy, natomiast od marca do sierpnia 2001 r. był bezrobotny. Nagrody jubileuszowe wypłacamy na podstawie zarządzenia z 1989 r. Czy przy ustalaniu prawa tego pracownika do nagrody jubileuszowej powinniśmy zaliczyć okres, kiedy pracownik był bezrobotny?
Zatrudniliśmy pracownika 1 września 2000 r. Na wstępie naliczono mu staż pracy w poprzednich zakładach - 13 lat i 4 miesiące. W maju 2002 r. otrzymał nagrodę jubileuszową za 15 lat pracy. Kolejna nagroda jubileuszowa przysługuje mu w kwietniu 2007 r. (za 20 lat pracy). Okazało się, że ustalony wstępnie staż pracy pracownika został źle wyliczony. Zamiast 13 lat i 4 miesięcy miał w rzeczywistości 15
W chwili rozwiązania stosunku pracy pracownik samorządowy nie był uprawniony do nagrody jubileuszowej na podstawie dokumentów zgromadzonych w aktach osobowych. Natomiast ponad rok po ustaniu stosunku pracy przedstawił świadectwo pracy, na podstawie którego doliczony okres pracy nim udokumentowany (zakończony po ustaniu stosunku pracy w urzędzie) uprawniałby do jej otrzymania w momencie ustania stosunku