W 2024 r. nadal będzie obowiązywać zaniechanie poboru podatku od umorzonych subwencji z PFR. Pierwotnie zaniechanie miało obowiązywać do końca 2022 r., ale zostało przedłużone najpierw na 2023 r., a teraz na 2024 r.
Pracownik zaciągnął pożyczkę z ZFŚS. Teraz ze względu na jego bardzo ciężką sytuację majątkową chcemy mu tę pożyczkę umorzyć. Jakie to będzie miało podatkowe konsekwencje dla podatnika?
Jeżeli umorzenie pożyczki nastąpiło pod warunkiem zawieszającym, to datą powstania przychodu z tytułu umorzenia jest data łącznego spełnienia wszystkich postawionych przez pożyczkodawcę warunków zawartych w umowie w sprawie umorzenia. Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Płatników składek i zasiłków czekają duże zmiany w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz świadczeń. Ustawa nowelizująca przewiduje zmiany m.in. w dobrowolnych ubezpieczeniach emerytalnych, rentowych i chorobowych, w zakresie kontroli ZUS, w przedawnieniu należności składkowych, a także w ustalaniu stopy procentowej składki wypadkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości względem ZUS. Nowe przepisy
Subwencję z PFR należy ująć w księgach w dacie wpływu na rachunek bankowy, natomiast umorzenie w dacie dokonania tego umorzenia. Jeżeli subwencję umorzono w danym roku, to w tym samym roku powinno być to ujęte w księgach. Stanowisko, które przedstawił MF w tej sprawie, jest zgodne z prezentowanym na łamach „MoONITORA księgowego”.
Przedsiębiorcy, którym umorzono subwencje otrzymane w ramach tarcz finansowych 1.0 oraz 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju (dalej: PFR), nie zapłacą podatku dochodowego. MF zaniechało poboru podatku PIT i CIT od umorzonych subwencji i informuje, że wydatki sfinansowane z umorzonych subwencji pozostają kosztami podatkowymi. Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 czerwca 2021
W wyniku uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie programu rządowego Tarcza Finansowa PFR dla dużych firm oraz uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie programu rządowego Tarcza Finansowa 2.0 PFR dla mikro-, małych i średnich firm, mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom umożliwiono m.in. złożenie odwołania od wniosku o udzielenie subwencji w ramach Tarczy Finansowej 2.0 PFR w dłuższym terminie
U przedsiębiorców pojawiły się wątpliwości dotyczące tego, czy dotacje otrzymane w ramach tarcz 8.0 i 9.0 są przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym w momencie otrzymania lub umorzenia. Wątpliwości wynikają z tego, że podstawą przyznawania tych dotacji są rozporządzenia Rady Ministrów, a nie ustawa o COVID-19. Odpowiadamy na pytania, które w związku z tym się pojawiły. Przepisy określające
Przedsiębiorcy, którzy w zeszłym roku otrzymali subwencję finansową z Tarczy Finansowej PFR 1.0, są zobowiązani do jej rozliczenia. Termin rozliczenia zależy od miesiąca, w którym przedsiębiorca otrzymał pomoc finansową z PFR. PFR rozpoczął proces rozliczania i umarzania subwencji dla mikrofirm i MŚP. Formularze wniosków o umorzenia są udostępniane na bieżąco firmom w ich bankowości elektronicznej
Z końcem kwietnia 2021 r. rozpoczęły się umorzenia subwencji udzielonych w ramach Tarczy Finansowej 1.0. Umorzenie w przypadku branż najbardziej poszkodowanych następuje w pełnej kwocie subwencji uzyskanej w ramach Tarczy Finansowej 1.0. Umorzenie dla tych branż nastąpi bez konieczności spełnienia warunku o utrzymaniu stanu zatrudnienia.
Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) jest rządowym programem, zasadniczo bezzwrotnej pomocy finansowej dla firm poszkodowanych podczas pandemii COVID-19 w Polsce. Wsparcie zostało uruchomione w ramach Tarczy antykryzysowej (Tarczy 1.0 PFR i 2.0 PFR). Beneficjenci, czyli mikro, małe, średnie i duże firmy, mogą się ubiegać o subwencję z PFR na podstawie regulaminu programu i na warunkach
Udziałowiec spółki z o.o. udzielił jej pożyczki na czas epidemii. Spółka nie ma szans na spłatę tego zobowiązania. Udziałowiec rozważa możliwość umorzenia części tego długu. Jakie będą podatkowe konsekwencje tego działania?
PROBLEM Złożyliśmy w ZUS wniosek o zwolnienie z opłacania składek za okres od marca do maja 2020 r. (na podstawie tarczy antykryzysowej - zgłaszaliśmy do ubezpieczeń społecznych 8 osób). Pod koniec czerwca br. otrzymaliśmy informację z ZUS o pełnym zwolnieniu za ww. okres. Chcemy wnioskować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Czy w tej sytuacji możemy ubiegać się o takie zaświadczenie
Podatnicy, którzy otrzymują pożyczki z PFR mają wątpliwości czy stanowią one dla nich przychód podatkowy oraz czy opłacone z tych środków wydatki mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Poniżej wyjaśnienia MF dotyczące poszczególnych kwestii związanych z takimi pożyczkami.
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.