Jesteśmy jednostką budżetową. Dyrektor zarządzający naszego podmiotu ma w akcie powołania, w razie odwołania ze stanowiska, zagwarantowaną odprawę z ustawy kominowej (z art. 12 tej ustawy). Czy gwarancja wypłaty odprawy w akcie powołującym na stanowisko jest prawidłowym postanowieniem w odniesieniu do tej grupy zatrudnionych?
Jednego z zastępców dyrektora naszej instytucji działającej w sferze budżetowej (zatrudniamy ponad 100 osób), do którego zastosowanie ma tzw. ustawa kominowa, pod koniec września 2023 r. odwołaliśmy ze stanowiska (osoba ta była zatrudniona na podstawie powołania) w związku z redukcją zatrudnienia. Zgodnie z umową o zarządzanie przysługiwała mu odprawa w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia podstawowego
W placówkach feryjnych nauczyciele zatrudnieni na umowy na czas nieokreślony powinni otrzymać wypowiedzenia do 31 maja 2019 r., bo ich stosunek pracy musi się rozwiązać z końcem roku szkolnego, tj. 31 sierpnia br. Dotyczy to także pracowników pedagogicznych z wygaszanych w tym roku gimnazjów. W przypadku likwidowanych gimnazjów zakończenie stosunku pracy z końcem sierpnia br. obejmuje również nauczycieli
Zatrudniamy 26 pracowników. Z przyczyn organizacyjnych (likwidacja stanowisk) podjęliśmy decyzję o zwolnieniu dwóch pracowników. Jeden ze zwalnianych pracowników jest zatrudniony na podstawie umowy na czas określony i obowiązuje go okres 2-tygodniowego wypowiedzenia, który zakończy się 7 lipca 2012 r. Czy musimy temu pracownikowi wypłacić odprawę pieniężną?
Zatrudniamy 30 pracowników. 31 stycznia br. nasz zakład pracy zostanie zlikwidowany. Jeden z naszych pracowników był wcześniej zatrudniony na czas nieokreślony, potem jego umowa o pracę została rozwiązana za porozumieniem stron i od 1 grudnia 2004 r. został zatrudniony na umowę na czas określony (od grudnia 2004 r. do końca stycznia br.). Czy należy wypłacić mu odprawę z tytułu zwolnienia z przyczyn
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich
PROBLEM Nasza pracownica odeszła na emeryturę 27 listopada 2017 r. W grudniu nasze kadry otrzymały informację, że mamy jej naliczyć i wypłacić „nagrodę pożegnalną” w kwocie 8500 zł. Czy od takiej nagrody trzeba rozliczyć składki ZUS? Jeżeli tak - jak wykazać ją w dokumentacji?
Odszkodowania to nierozerwalny element naszego życia gospodarczego. Ich otrzymanie bądź zapłata wywiera określone skutki podatkowe. Większość z nich jest przychodem, który często jednak korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Płacąc odszkodowania, należy mocno przeanalizować możliwość ich zaliczenia do kosztów. Wiele odszkodowań jest bowiem wprost wyłączonych z kosztów. W raporcie przedstawiamy
Blisko 40 grup pracowniczych jest objętych ochroną przed utratą zatrudnienia. Ochrona ta polega na zakazie wypowiadania umów o pracę, a w wielu przypadkach również ich rozwiązywania w inny sposób. Dotyczy to np. pracownic w ciąży, z którymi można rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia jedynie za zgodą organizacji związkowej, a wypowiedzenie stosunku pracy jest niedopuszczalne. Zakaz wypowiedzenia
Od 1 stycznia 2016 r. od części odszkodowań za zakaz konkurencji i skrócenie okresu wypowiedzenia oraz odpraw, wypłacanych przez spółki kontrolowane przez Skarb Państwa lub samorządy, należy obliczać 70% zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie ze stanowiskiem resortu finansów limit odszkodowania za zakaz konkurencji, który trzeba opodatkować 70% stawką, ustala się tylko raz - w roku, w którym beneficjent
Zatrudniamy w naszej firmie 45 pracowników. W związku z reorganizacją firmy likwidujemy 3 stanowiska pracy i musimy rozwiązać umowę z zatrudnionymi na nich pracownikami. Jesteśmy zobligowani do wypłaty tym pracownikom odpraw pieniężnych. W umowach o pracę zagwarantowaliśmy im odprawę w wysokości 4-krotności płacy zasadniczej w przypadku rozwiązania umowy. Pracownicy zarabiają 4536 zł, 5152 zł i 7589
Jesteśmy prywatnym pracodawcą zatrudniającym ponad 60 osób. Jedna z pracownic, której łączny staż pracy w naszej firmie wynosi 7 lat, do końca listopada 2011 r. przebywała na urlopie wychowawczym. W grudniu br. z powodu likwidacji części etatów wręczyliśmy jej pismo o rozwiązaniu umowy o pracę z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia, w czasie którego zwolnimy ją ze świadczenia pracy. W jakiej
Od 1 kwietnia 2006 r. zatrudniliśmy pracownicę na czas nieokreślony. Omyłkowo w umowie została wpisana kwota miesięcznego wynagrodzenia 5300 zł zamiast 3500 zł. Teraz pracownica twierdzi, że na takie zarobki się umawialiśmy. Czy rzeczywiście musimy jej wypłacać pensję w tej wysokości? Rozważamy zastosowanie wypowiedzenia warunków płacy - czy jako powód możemy podać zaistniałą pomyłkę? Czy w razie nieprzyjęcia
30 stycznia br. odbył się redakcyjny dyżur telefoniczny z zakresu prawa pracy. Na pytania Czytelników „MONITORA księgowego” z tej dziedziny odpowiadali: Katarzyna Piecyk z Głównego Inspektoratu Pracy oraz Marek Skałkowski z redakcji „MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń”.