Pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy dla każdego pracownika. Może ją obecnie prowadzić zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Nie ma też przeszkód, żeby część dokumentacji prowadzić w formie papierowej, a resztę w formie elektronicznej.
Od 1 stycznia 2019 r. minimalna stawka godzinowa osób wykonujących pracę na podstawie umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług wynosi 14,70 zł. Strony w treści umowy powinny określić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Służy do tego ewidencja czasu pracy. Na jej podstawie zleceniodawca sprawdza, czy urzędowa stawka godzinowa została zachowana, szczególnie
Od 1 stycznia 2017 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy gwarantujące zleceniobiorcom oraz samozatrudnionym minimalną stawkę wynagrodzenia w wysokości 13 zł za każdą godzinę pracy. W związku z tym będzie istniała konieczność ewidencjonowania liczby godzin poświęconych na wykonanie zlecenia lub świadczenie usług. Taka ewidencja będzie mogła być prowadzona w formie papierowej, elektronicznej lub dokumentowej
Pracodawca, którego pracownicy wykonują pracę poza zakładem pracy, może rozważyć wprowadzenie dla nich zadaniowego systemu czasu pracy. W takim systemie pracodawca rozlicza pracownika z wykonanych zadań i nie musi rejestrować jego godzin pracy.
Pracownica uprawniona do urlopu wychowawczego wystąpiła z wnioskiem o zmniejszenie wymiaru czasu pracy do 7/8 etatu. Czy w takiej sytuacji należy sporządzić aneks do umowy o pracę i określić w nim nowe warunki zatrudnienia, czy wystarczy sam wniosek pracownicy, na którym pracodawca napisał "wyrażam zgodę" i podpisał się? Czy w takim przypadku należy jej również obniżyć wynagrodzenie proporcjonalnie
W związku z zatrudnianiem pracowników pracodawca musi spełnić wiele obowiązków wynikających z prawa pracy. Naruszenia przepisów w tym zakresie mogą narazić go na kary Państwowej Inspekcji Pracy.
Pracownik jest zatrudniony na 3/4 etatu. Czy może pracować np.: trzy tygodnie x 8 godz., a czwarty tydzień mieć wolny. Jak udokumentować czas pracy pracownika? Jaki będzie miało to wpływ na urlop wypoczynkowy?
Prowadzę agencję reklamową. Zatrudniam w zadaniowym systemie czasu pracy, na pełny etat, kilku pracowników. Wiem, że nie muszę w stosunku do nich prowadzić ewidencji czasu pracy. W jaki sposób mam zatem ustalać liczbę udzielanych godzin urlopu wypoczynkowego i jak należy go ewidencjonować?
W sezonie urlopowym pracodawcy i osoby zajmujące się sprawami kadrowymi mają sporo pracy związanej z wykorzystywaniem przez pracowników urlopów wypoczynkowych. Jest to spowodowane koniecznością prawidłowego udokumentowania odbywanych urlopów oraz okolicznościami mającymi wpływ na niewykorzystanie przez pracownika zaplanowanego urlopu.