Nasza firma planuje zawarcie od 20 kwietnia 2024 r. umowy zlecenia z emerytem, który dodatkowo jest zatrudniony na umowę o pracę w innym przedsiębiorstwie i tam miesięcznie osiąga minimalne wynagrodzenie. Do jakich ubezpieczeń powinniśmy go zgłosić z tytułu umowy zlecenia?
Mimo uproszczenia zasad obliczania podatku od 1 lipca 2022 r. zmiany przepisów ustawy o pdof nadal wzbudzają wątpliwości dotyczące ich stosowania. W szczególności chodzi o moment, od którego trzeba posługiwać się nową stawką podatku, a także o to, jak postąpić, jeżeli pobrano podatek według zasad obowiązujących do 30 czerwca 2022 r., jak korzystać z kwoty zmniejszającej podatek, jak obliczać podatek
Od 1 stycznia 2022 r. weszły w życie przepisy Polskiego Ładu, które wprowadziły do systemu podatkowego nowe ulgi i zwolnienia podatkowe, m.in. dla pracowników i zleceniobiorców. Niektóre z nich, jak np. ulga dla klasy średniej, naliczane są „z automatu”. Oznacza to, że podatnik chcący skorzystać z ulgi nie musi składać płatnikowi żadnego wniosku. Jednak są też takie ulgi, których zastosowanie na etapie
Zmiany w przepisach wprowadzone przez Polski Ład wejdą w życie 1 stycznia 2022 r. Przewidują one m.in.: podwyższenie do 30 000 zł rocznej kwoty wolnej od podatku, wprowadzenie nowej skali podatkowej, nowego limitu dla I progu podatkowego i kwoty zmniejszającej miesięczne zaliczki na podatek dochodowy oraz dodatkowego odliczenia od podatku a także likwidację odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne
Wynagrodzenie chorobowe i zasiłek z ubezpieczenia społecznego przysługują ubezpieczonym objętym ubezpieczeniem chorobowym zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie. Do tej grupy ubezpieczonych zaliczane są również osoby posiadające uprawnienia emerytalne lub rentowe. Osobom tym nie przysługują jednak świadczenia chorobowe m.in. po ustaniu tytułu do ubezpieczenia chorobowego. Emeryt lub rencista nie otrzyma
Przy podjęciu dodatkowej działalności zarobkowej może dojść do zbiegu tytułów do objęcia ubezpieczeniami społecznymi. Zwykle wybór tytułu, z którego składki muszą być w takiej sytuacji płacone obowiązkowo, nie należy do ubezpieczonego. Istnieją jednak sytuacje, gdy taka możliwość istnieje i pozwala na uniknięcie zbyt dużych obciążeń składkowych.
Od 1 października 2003 r. zatrudniam emeryta na umowę o pracę. Zarabia on „najniższą krajową”. Czy muszę odprowadzać wszystkie składki tak jak za pracownika, który nie jest emerytem?
W kolejnych wyjaśnieniach dotyczących rozliczania świadczeń zarobkujących emerytów i rencistów - o tym, na czym polega rozliczenie roczne i miesięczne? Jakie rozliczenie jest korzystniejsze dla emeryta lub rencisty?
Osoba, która pobiera emeryturę, a ma 85 lat, zamierza rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie wpisu do ewidencji. Czy z tego tytułu będzie musiała opłacać składki do ZUS? Jeśli tak, to jakie? Czy ZUS może jej zawiesić wypłatę emerytury, jeśli z tytułu tej działalności będzie osiągała wysokie dochody?