Pracownik w wieku przedemerytalnym, a więc chroniony przed zwolnieniem z pracy, nie zgadza się na podpisanie porozumienia o zakończeniu umowy o telepracę i zawarcie nowej umowy o pracę, w której przewidziany jest tryb pracy hybrydowy (2 dni w biurze i 3 dni w domu). Czy wobec odmowy zawarcia porozumienia pomimo ochrony przedemerytalnej możemy zastosować wobec tego pracownika wypowiedzenie zmieniające
Kalendarium wydarzeń październik 2023 r. Sąd Najwyższy przychylił się do stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy wskazującego, że uruchomienie wypożyczalni sprzętu sportowego czy biblioteki w placówce, która zasadniczo jest nastawiona na handel, aby prowadzić działalność handlową w niedziele, stanowi obejście prawa. W wyroku z 13 września 2023 r. (sygn. akt III KK 155/23) Sąd Najwyższy wskazał, że zorganizowanie
Pracodawcy dotychczas zatrudniający pracowników na podstawie umów o telepracę powinni najpóźniej do 7 października 2023 r. zakończyć wykonywanie przez nich pracy w tym trybie. Należy więc zdecydować, czy pracownicy będą wykonywali pracę zdalną w pełnym wymiarze, pracę hybrydową czy pracę w trybie stacjonarnym.
Praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą (w tym pod adresem zamieszkania pracownika). Powinna być świadczona przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Pracodawca może ją wprowadzić na cztery sposoby. Dwa pierwsze to akty prawa zakładowego, czyli porozumienie ze stroną związkową lub
W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy przepisy o telepracy zostaną w całości uchylone 7 kwietnia 2023 r. Pracodawcy dotychczas zatrudniający pracowników na podstawie umów o telepracę mają czas do 7 października 2023 r., aby zakończyć wykonywanie przez nich pracy w tym trybie. Pracodawca sam może zdecydować, w jaki sposób i na jakich warunkach przejdzie z umów o telepracę na nową formułę zatrudnienia,
Już wkrótce telepraca zostanie zastąpiona pracą zdalną. Przepisy dotyczące telepracy zostaną uchylone, a w ich miejsce w Kodeksie pracy zostaną wprowadzone przepisy o pracy zdalnej. Dotychczasowe przepisy dotyczące telepracy zostaną uchylone. Okres przejściowy wyniesie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie wprowadzających pracę zdalną przepisów ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych
Sejm uchwalił ostatecznie 13 stycznia 2023 r. nowelizację przewidującą wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisów o pracy zdalnej i kontroli trzeźwości. Nowe regulacje dostosowują przepisy do aktualnej sytuacji na rynku pracy, gdzie praca zdalna stała się czymś powszechnym. Dają też pracodawcom uprawnienia do kontroli pracowników na zawartość alkoholu i narkotyków w organizmie.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 czerwca do 4 lipca 2022 r.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 maja do 3 czerwca 2022 r.
Pracownicy pracujący zdalnie powinni mieć stanowisko pracy zorganizowane zgodnie z przepisami bhp. W sytuacji gdy praca zdalna ma polegać na wykonywaniu pracy biurowej, wówczas należy przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie stanowiska pracy na takich samych zasadach jak w przypadku telepracy. Zatem właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika pracującego zdalnie powinno więc uwzględniać
Pracownik, który otrzyma od pracodawcy zwrot wydatków poniesionych na zakup sprzętu biurowego, np. krzesła wykorzystywanego w czasie pracy zdalnej wykonywanej w okresie zagrożenia epidemicznego, nie osiąga opodatkowanego przychodu z tego tytułu. Aby zwrot kosztów zakupu narzędzi biurowych nie stanowił podstawy opodatkowania w przypadku wykorzystywania ich podczas telepracy i incydentalnej pracy zdalnej
Kodeks pracy nie zawiera żadnych przepisów określających precyzyjnie zasady wykonywania pracy zdalnej, w szczególności ponoszenia kosztów związanych z taką formą świadczenia pracy. Pracodawcy korzystający coraz częściej z tej możliwości muszą posiłkować się wąską regulacją przewidzianą w ustawie o COVID-19. Mogą korzystać też w tym zakresie z uregulowań dotyczących telepracy.
W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie przez czas oznaczony obowiązków określonych w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna). Jest to możliwe, jeśli pozwala na to rodzaj pracy, możliwości techniczne oraz lokalowe pracownika, a także jego umiejętności wykonywania zadań za pomocą narzędzi do pracy zdalnej.
Przepisy prawa pracy nie regulują warunków oraz zasad wykonywania przez pracownika obowiązków służbowych zdalnie poza zakładem pracy. Tym samym pracodawca nie ma żadnych szczególnych obowiązków z zakresu bhp wobec takich pracowników. Ze względu na brak kompetencji kontrolnych pracodawcy w przypadku zatrudniania pracowników pracujących zdalnie można uzyskiwać od nich oświadczenia, że miejsce, w którym