Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników oraz niektórzy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W niniejszej publikacji omówione zostaną zasady zawieszania działalności gospodarczej oraz skutki podatkowe i składkowe takiej decyzji. Wyjaśnione zostaną również zasady prowadzenia pkpir i ksiąg rachunkowych w tym okresie.
Ryczałtowiec zawiesił działalność gospodarczą od marca 2024 r. Czy w okresie zawieszenia działalności trzeba płacić ryczałt ewidencjonowany?
Niewykreślenie działalności gospodarczej z ewidencji albo brak deklaracji o zawieszeniu tej działalności skutkuje domniemaniem prowadzenia takiej działalności. W takim przypadku osiągnięcie przychodu z tytułu tej działalności może powodować zmniejszenie lub zawieszenie prawa do renty bądź emerytury (wyrok Sądu Najwyższego z 15 kwietnia 2011 r., I UK 359/10).
Podatnik chce zwiesić działalność gospodarczą. Czy w związku z tym będzie musiał zrobić remanent? Czy w okresie zawieszenia podatnik nadal ma obowiązek prowadzić pkpir, czy też powinien ją zamknąć?
Wraz z Mk nr 7/2011 prenumeratorzy otrzymali ujednolicony tekst ustawy o VAT uwzględniający zmiany wprowadzone od 1 kwietnia 2011 r. Kwietniowe zmiany wprowadzone w ustawie oraz rozporządzeniach wykonawczych zostały także skomentowane na łamach Mk nr 8/2011. Poniżej przedstawiamy przygotowane przez MF objaśnienia zmian wprowadzonych od kwietnia w przepisach VAT.
Jakie są skutki zawieszenia (nie zaprzestania) działalności gospodarczej przez osobę fizyczną w podatku VAT przez okres jedenastu miesięcy? Zaznaczam, że firma posiada środki trwałe.