W 2025 r. wejdzie w życie dużo zmian w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowego urlopu macierzyńskiego dla rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie i wymagających po urodzeniu hospitalizacji. Ponadto od 1 stycznia 2025 r. wzrasta także płaca minimalna, a wraz z nią inne świadczenia pracownicze zależne od minimalnego wynagrodzenia. Natomiast od 1 lutego 2025
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czasem pracy jest zatem nie tylko czas, w którym pracownik faktycznie świadczy pracę na rzecz pracodawcy, ale również czas, w którym pracodawca może wydawać pracownikowi polecenia i dyspozycje związane z rodzajem pracy określonym w zawartej umowie o pracę
W styczniu br. mieliśmy w naszej firmie 8 dni przestoju, który powstał z naszej winy. Jeden z pracowników przepracował w styczniu 12 godzin nadliczbowych, za które przysługuje mu wynagrodzenie wraz z dodatkiem 50%. Przez 5 dni stycznia pracownik przebywał na urlopie wypoczynkowym. Pracownik jest zatrudniony w podstawowym systemie czasu pracy i otrzymuje wynagrodzenie określone w stałej stawce miesięcznej
W lutym br. w naszej firmie, świadczącej usługi budowlane, nastąpił przestój z powodu złych warunków atmosferycznych. Część pracowników nie mogła w tym czasie pracować, mimo gotowości do podjęcia pracy. Nasz regulamin wynagradzania nie przewiduje wynagrodzenia za przestój w takiej sytuacji, dlatego za ten czas nie wypłaciliśmy pracownikom wynagrodzenia. Pracownicy uważają jednak, że bezpodstawnie obniżyliśmy
Z końcem grudnia 2011 r. przestanie obowiązywać ustawa antykryzysowa. Mimo zapowiedzi jej przedłużenia, nie ma obecnie w Sejmie projektu, który wydłużałby czas stosowania ustawy antykryzysowej.
W ramach leasingu operacyjnego nasza spółka wykorzystuje specjalistyczne maszyny. Często mamy przestoje spowodowane brakiem zleceń. Maszyny nie pracują także w trakcie ich napraw czy przeglądów. Czy w takim przypadku możemy zaliczać do kosztów ponoszone opłaty leasingowe? Taki sam problem mamy ze środkami trwałymi, które stanowią naszą własność, a dokonywane są od nich odpisy amortyzacyjne.