Porady i artykuły

Artykuł aktualny
28.06.2023 Kadry i płace

Od 26 kwietnia 2023 r. pracownicy zyskali dodatkowe przerwy w pracy. Zgodnie z nowymi przepisami pracownik, którego dobowy wymiar czasu pracy przekroczy 9 godzin, ma prawo do dwóch 15-minutowych przerw, a jeśli jego praca wyniesie ponad 16 godzin na dobę – do trzech takich przerw. Nowe przepisy uregulowały również zasady wliczania czasu szkoleń do czasu pracy.

Artykuł
09.11.2018 Kadry i płace

Pracodawcy, chcąc pozyskać dobrych pracowników, mogą stosować pozafinansowe systemy motywacji, takie jak np. możliwość pracy w ramach elastycznych rozkładów czasu pracy. Pracownikom, którzy chcą łączyć życie rodzinne z pracą, można zaproponować np. wykonywanie pracy w ramach ruchomej organizacji czasu pracy lub indywidualny rozkład czasu pracy.

Artykuł
30.08.2018 Kadry i płace

Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czasem pracy jest zatem nie tylko czas, w którym pracownik faktycznie świadczy pracę na rzecz pracodawcy, ale również czas, w którym pracodawca może wydawać pracownikowi polecenia i dyspozycje związane z rodzajem pracy określonym w zawartej umowie o pracę

Porada

Zatrudniamy w naszym zakładzie pracy młodą matkę, która ma dwóch 3-letnich synów (bliźnięta). Pracownica w listopadzie br. wróciła do pracy po urlopie wychowawczym. Wystąpiła do nas o udzielanie przerw w pracy na karmienie. Czy te przerwy jej przysługują, jeżeli dzieci mają po 3 lata?

Porada
29.07.2012 Kadry i płace

Zatrudniamy pracowników w równoważnym systemie czasu pracy. Zdarzają się sytuacje, że pracownik ma w grafiku zaplanowaną pracę na dany dzień w wymiarze 4 godzin, a faktycznie pracuje 6 godzin. Czy w takim dniu należy się pracownikowi 15-minutowa przerwa na posiłek? Czy ta przerwa może być udzielona po 6 godzinach pracy, a jeżeli tak, to czy zwiększa ona czas pracy o te 15 minut, które musimy uwzględnić

Porada

Przeprowadzając rekrutację chcemy wprowadzić wymóg, że zatrudnimy tylko osoby niepalące. Częste wychodzenie pracowników na papierosa dezorganizuje nam bowiem pracę. Czy możemy zastosować takie kryterium przy rekrutacji?