Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i
Urzędnicy państwowi oraz samorządowi mogą świadczyć pracę zdalną na ogólnych zasadach uregulowanych w Kodeksie pracy. Natomiast praca zdalna funkcjonariuszy służb mundurowych może odbywać się wyłącznie na polecenie przełożonego wydane w nadzwyczajnych okolicznościach związanych z zagrożeniem chorobami zakaźnymi.
Pracownicy samorządowi mogą być przenoszeni czasowo do pracy w jednostkach pomocy społecznej. Osoby zatrudnione w administracji rządowej na etatach mogą mieć natomiast czasowo gorsze warunki zatrudnienia lub w ogóle stracić pracę. To rozwiązania zawarte w tzw. tarczy antykryzysowej 2.0, której większość przepisów zaczęła obowiązywać 18 kwietnia 2020 r.
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i pragmatyki służbowe nie wyłączają możliwości zatrudniania urzędników państwowych w sobotę. Praca w tym dniu może odbywać się z tytułu rozkładu czasu pracy obowiązującego daną komórkę czy pracownika. Najczęściej jednak praca w sobotę wynika z potrzeby realizacji zadań służbowych w godzinach nadliczbowych.
Do zawieranych na czas określony umów o pracę z pracownikami samorządowymi podejmującymi pracę po raz pierwszy w jednostce samorządowej trzeba będzie stosować okresy wypowiedzenia właściwe dla umów na czas nieokreślony. Ponadto do umów zawieranych z pracownikami zatrudnionymi w gabinecie politycznym członków Rady Ministrów oraz z doradcami lub pełniącymi funkcje doradców osób zajmujących kierownicze
Pracownicy samorządowi zatrudniani na podstawie umowy o pracę są wyłaniani w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Nabór jest przeprowadzany wyłącznie w stosunku do osób zatrudnianych na stanowiskach urzędniczych, w tym na kierowniczych stanowiskach urzędniczych.
Jesteśmy jednostką samorządową. Chcemy wprowadzić zarządzenie, zgodnie z którym za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikom będzie przysługiwał wyłącznie czas wolny w tym samym wymiarze, wykorzystywany do końca okresu rozliczeniowego. Jako uzasadnienie naszej decyzji chcemy powołać możliwość kształtowania, w regulacjach wewnętrznych, sytuacji finansowej pracowników w zakresie przysługujących im
Od 1 września 2013 r. obowiązują zmiany w zatrudnianiu pracowników samorządowych. Nakładają one m.in. nowe obowiązki na pracodawców np. w zakresie zatrudniania sekretarzy czy asystentów i doradców.
Jesteśmy placówką, do której mają zastosowanie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych. Ze względu na szczególne potrzeby zobowiązaliśmy naszych pracowników do pracy w godzinach nadliczbowych. Pracownicy przepracowali w tygodniu 8 godzin nadliczbowych (każdego dnia świadczyli pracę 2 godziny dłużej). Część pracowników została także zobowiązana do pracy w sobotę (przez 8 godzin) i w niedzielę
Od 1 stycznia 2012 r. wejdzie w życie zasadnicza część ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny oraz systemie pieczy zastępczej. Ustawa ta wskazuje na wymagania kwalifikacyjne, jakie powinni spełniać pracownicy socjalni zatrudnieni na określonych stanowiskach. Wprowadza również nowe stanowiska samorządowe, regulując jednocześnie pewne aspekty formy ich zatrudnienia i czasu pracy.
Jeżeli pracownik popełnił pomyłkę nieprawidłowo oznaczając pracodawcę, może liczyć na pomoc sądu, który ustali w procesie, który podmiot powinien być pozwanym (wyrok Sądu Najwyższego z 19 października 2010 r., II PK 99/10).
Aby wykluczyć przywrócenie do pracy, sąd musi zbadać społeczny odbiór zachowania będącego przyczyną zwolnienia dyscyplinarnego. Tylko jednoznacznie negatywna ocena zachowania - zarówno przez pracodawcę, jak i współpracowników, ale też osoby trzecie - wprost upoważnia do uznania, że przywrócenie jest niecelowe i pracownikowi zwolnionemu z naruszeniem przepisów należy się jedynie odszkodowanie (wyrok
Pracownik urzędu gminy uzyskał mandat radnego w wyniku wyborów uzupełniających w gminie, w której urzędzie jest zatrudniony. Czy pracownik ten może w dalszym ciągu wykonywać swoją pracę, czy w tej sytuacji powinien złożyć wypowiedzenie?
Zajmuję się sprawami kadrowymi w urzędzie gminy. Dowiedziałam się przypadkiem, że jeden z pracowników naszego urzędu prowadzi działalność gospodarczą. Czy niepowiadomienie o tym fakcie przez pracownika samorządowego może być potraktowane jako ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych?