Świadczenia pieniężne otrzymane przez pracownika w ramach programu dobrowolnych odejść są opodatkowane PIT. Nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 3 updof. Tak wynika z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 23 czerwca 2016 r., sygn. DD3.8201.1.2016.MCA, której fragment przedstawiamy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.mk.infor.pl wraz z bieżącym numerem
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich
Czy pracownik, który rozwiązał umowę bez wypowiedzenia, ma prawo do odprawy z przyczyn ekonomicznych
Z końcem 2015 r. jedna z naszych pracownic rozwiązała umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu niewypłacenia przez pracodawcę wynagrodzenia za pracę za ostatnie 2 miesiące. Osoba ta wystąpiła do nas o wypłatę odprawy z ustawy o zwolnieniach grupowych w związku z rozwiązaniem umowy o pracę w trybie bez wypowiedzenia z winy pracodawcy. Odmówiliśmy jej tej wypłaty. Czy postąpiliśmy prawidłowo?
Zdarza się, że płatnik zwalniający pracownika wypłaca mu dodatkową gratyfikację w postaci odszkodowania lub rekompensaty. Takie postępowanie pracodawcy ma na celu zapewnienie byłemu pracownikowi środków do życia na okres między utratą dotychczasowej a uzyskaniem nowej posady. Jeżeli tego typu świadczenie ma bezpośredni związek z wygaśnięciem lub rozwiązaniem umowy o pracę, to jest zwolnione ze składek
Nasza spółka zobowiązała się w drodze ugody sądowej do zapłaty odszkodowania byłemu pracownikowi za niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę. Kwota odszkodowania nie przekracza 3-miesięcznego wynagrodzenia za pracę. Obowiązujący u nas regulamin wynagradzania przewiduje, że jeżeli umowa o pracę zostaje rozwiązana za wypowiedzeniem przez pracodawcę, pracownikom przysługuje odszkodowanie w wysokości
Niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia może pozbawić pracownika prawa do odszkodowania z tytułu obowiązującego paktu socjalnego, gdy poszkodowany pracownik nie wystąpi do pracodawcy z pozwem o przywrócenie do pracy, a jedynie o odszkodowanie (wyrok Sądu Najwyższego z 6 grudnia 2012 r., I PK 128/12).
Jeden z naszych pracowników uległ wypadkowi przy pracy, którego sprawcą był inny pracownik. W wyniku wypadku został zniszczony prywatny laptop poszkodowanego pracownika, którego używał w pracy do celów służbowych. Kto w takiej sytuacji powinien wypłacić odszkodowanie za wyrządzoną szkodę - my, jako pracodawca, czy pracownik, który spowodował wypadek?
W marcu 2012 r. kilku pracowników rozwiązało umowę o pracę na podstawie art. 55 Kodeksu pracy (tj. rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia przez pracownika na skutek ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków). 1. Jak prawidłowo naliczyć im odszkodowanie z tego tytułu? 2. Czy tego rodzaju odszkodowanie należy traktować jako element wynagrodzenia (tj. czy podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu
Wypowiedzieliśmy pracownikowi umowę o pracę z powodu likwidacji stanowiska. Trzymiesięczny okres wypowiedzenia, który obowiązuje pracownika, skróciliśmy do 1 miesiąca. Po kilku dniach od doręczenia pracownikowi pisma o wypowiedzeniu umowy złożył on pismo o wypowiedzeniu umowy w trybie natychmiastowym z winy pracodawcy z powodu niewypłacenia mu nagrody jubileuszowej w terminie. Czy w tej sytuacji pracownika