Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 lipca do 3 sierpnia 2022 r.
Podatnik prowadzi pkpir. Od niedawna korzysta ze środka trwałego wziętego w leasing. Częścią raty leasingowej są odsetki. Kiedy należy je zaliczyć do kosztów podatkowych?
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
1 stycznia 2019 r. - to data planowanego wejścia w życie wielu korzystnych zmian w ustawie o rachunkowości. Projekt przewiduje m.in rozszerzenie katalogu jednostek mikro i małych, jak również częściowe zbliżenie rachunkowości do przepisów podatkowych (np. w zakresie amortyzacji i leasingu). Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań. Będą one miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań
Ministerstwo Finansów planuje uproszczenie sprawozdań finansowych małych firm. Tym razem nie chodzi już o jednostki mikro (dla których zmiany w ustawie o rachunkowości weszły w życie 5 września 2014 r.), ale o inną pokaźną grupę jednostek gospodarczych, tzw. jednostek małych. Nie są to jedyne zmiany, które resort finansów przewiduje wprowadzić w ustawie o rachunkowości. Przedstawiamy główne kierunki
23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są "adresatem" wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń. Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie
Wstępna opłata leasingowa to opłata jednorazowa o odmiennym charakterze niż raty leasingowe. Dlatego należy zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo, a nie proporcjonalnie do okresu trwania umowy leasingu - wyrok NSA z 17 grudnia 2013 r. (sygn. akt II FSK 2906/11).
Nasza firma zawarła umowę leasingu samochodu osobowego. Dla celów bilansowych jest to leasing finansowy, natomiast dla celów podatku dochodowego - leasing operacyjny. W jaki sposób należy rozliczyć faktury za korzystanie z tego auta do celów podatku dochodowego i VAT oraz jak ująć je w ewidencji księgowej?
Spółka zawarła umowę leasingu finansowego, w której przewidziano, że koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu będą refakturowane na spółkę jako korzystającego. Z uwagi na duże wątpliwości w temacie refakturowania kosztów ubezpieczenia w leasingu spółka obawia się, czy w przedstawionej sytuacji koszty ubezpieczenia będzie mogła zaliczyć do kosztów podatkowych.
Polskie prawo podatkowe nie definiuje pojęcia "refakturowanie". Dopiero od 1 kwietnia 2011 r. w ustawie o VAT wprowadzono przepis art. 8 ust. 2a, którego treść odpowiada wypracowanemu w praktyce pojęciu "refakturowanie".
W ramach leasingu operacyjnego nasza spółka wykorzystuje specjalistyczne maszyny. Często mamy przestoje spowodowane brakiem zleceń. Maszyny nie pracują także w trakcie ich napraw czy przeglądów. Czy w takim przypadku możemy zaliczać do kosztów ponoszone opłaty leasingowe? Taki sam problem mamy ze środkami trwałymi, które stanowią naszą własność, a dokonywane są od nich odpisy amortyzacyjne.