Od 26 kwietnia 2023 r. pracownicy zyskali dodatkowe przerwy w pracy. Zgodnie z nowymi przepisami pracownik, którego dobowy wymiar czasu pracy przekroczy 9 godzin, ma prawo do dwóch 15-minutowych przerw, a jeśli jego praca wyniesie ponad 16 godzin na dobę – do trzech takich przerw. Nowe przepisy uregulowały również zasady wliczania czasu szkoleń do czasu pracy.
Do pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury stosujemy szczególne rozwiązania w zakresie czasu pracy. W ich przypadku 12-miesięczny okres rozliczeniowy może być wprowadzony w każdym systemie czasu pracy. Ponadto dopuszczalne jest łączenie systemu przerywanego czasu pracy z systemem równoważnym.
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
Pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy dla każdego pracownika. Może ją obecnie prowadzić zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Nie ma też przeszkód, żeby część dokumentacji prowadzić w formie papierowej, a resztę w formie elektronicznej.
W 2019 r. żadne święto nie przypada w sobotę. Pracodawcy nie będą więc musieli oddawać pracownikom dodatkowego dnia wolnego z tego tytułu. W 2019 r. trzeba będzie zaplanować pracownikom 2008 godzin pracy.
Pracownicy, którzy wykonywali pracę w nocy z 27 na 28 października 2018 r. przepracowali dodatkowo jedną godzinę z powodu zmiany czasu letniego na zimowy. Za tę godzinę przysługuje im wynagrodzenie. Jeżeli praca przez dodatkową godzinę była pracą nadliczbową, to trzeba ją zrekompensować czasem wolnym lub dodatkiem w wysokości 100% wynagrodzenia.
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czasem pracy jest zatem nie tylko czas, w którym pracownik faktycznie świadczy pracę na rzecz pracodawcy, ale również czas, w którym pracodawca może wydawać pracownikowi polecenia i dyspozycje związane z rodzajem pracy określonym w zawartej umowie o pracę
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 2-17.12.2010 r.
Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i pragmatyki służbowe nie wyłączają możliwości zatrudniania urzędników państwowych w sobotę. Praca w tym dniu może odbywać się z tytułu rozkładu czasu pracy obowiązującego daną komórkę czy pracownika. Najczęściej jednak praca w sobotę wynika z potrzeby realizacji zadań służbowych w godzinach nadliczbowych.
Pracownicy, którzy wykonywali pracę w nocy z 28 października 2017 r. na 29 października 2017 r. przepracowali dodatkowo jedną godzinę z powodu zmiany czasu letniego na zimowy. Za tę godzinę przysługuje im wynagrodzenie. Jeżeli praca przez dodatkową godzinę była pracą nadliczbową, to trzeba ją zrekompensować czasem wolnym lub dodatkiem w wysokości 100% wynagrodzenia.
Pracownicy niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym i znacznym powinni pracować maksymalnie po 7 godzin na dobę i 35 godzin na tydzień. Jedynie pracownicy niepełnosprawni w stopniu lekkim mogą pracować po 8 godzin dziennie i 40 godzin na tydzień.
Zasadą jest, że za pracę w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (zwykle jest to sobota) nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie. Pracownik ma bowiem prawo do dodatkowego dnia wolnego. Wypłata dodatkowego wynagrodzenia jest jednak możliwa, jeżeli pracodawca nie jest w stanie udzielić dnia wolnego za pracę w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.
W naszej firmie funkcjonuje równoważny system czasu pracy, przewidujący wydłużenie dobowego wymiaru pracy do 16 godzin. Granice czasowe pracy w niedzielę przypadają u nas pomiędzy godziną 6.00 w tym dniu a godziną 6.00 następnego dnia. Jeżeli pracownik po wolnym weekendzie rozpocznie pracę o godzinie 5.30 w poniedziałek, to czy pierwsze 30 minut wykonywania obowiązków służbowych należy rozliczyć jako