W 2022 r. opublikowano wiele ważnych orzeczeń w zakresie wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych. Sądy zajmowały stanowiska m.in. w kwestiach wynagrodzenia: za nadgodziny dla kadry kierowniczej, za czas pozostawania bez pracy czy dla członka zarządu, a także skuteczności zrzeczenia się wynagrodzenia. Rozpatrywane były też zagadnienia dotyczące premii, nagród, odszkodowań i odpraw oraz prawa do 50% kosztów
Niektórym naszym pracownikom będziemy wypłacali odszkodowanie za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej w czasie trwania stosunku pracy. Odszkodowanie zostało ustalone w stałej miesięcznej kwocie i będzie wypłacane na podstawie składanych przez te osoby co miesiąc oświadczeń o powstrzymaniu się od działalności konkurencyjnej. Czy odszkodowanie powinniśmy wliczyć do podstawy wymiaru wynagrodzenia
Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę wiąże się z dokonaniem rozliczenia z pracownikiem. W takiej sytuacji pracodawca ma często obowiązek wypłaty m.in. wynagrodzenia za pracę, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a w niektórych przypadkach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących lub wynikających z porozumienia z pracownikiem - również odprawy, odszkodowania czy innych rekompensat
Doprecyzowanie sposobu wykonywania pracy zdalnej, wprowadzenie zasady jednostronnego wysyłania pracowników na zaległy urlop przez pracodawcę czy przywrócenie możliwości wnioskowania o dodatkowy zasiłek opiekuńczy na zdrowe dzieci do 8 lat - to główne rozwiązania, jakie wprowadza w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0. W przypadku większości regulacji weszła ona
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich
Sporządzając umowę o pracę pracodawca powinien zawrzeć w niej przede wszystkim wszystkie wymagane elementy, takie jak: strony umowy, rodzaj umowy, data jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy. Ponadto aby zabezpieczyć swoje interesy ekonomiczne, gospodarcze i wizerunkowe, powinien zamieścić w umowie o pracę regulacje dotyczące np. poufności informacji, zakazu konkurencji czy praw autorskich.
Z jednym z pracowników objętych klauzulą konkurencyjną po ustaniu zatrudnienia rozwiązaliśmy umowę o pracę. Z umowy o zakazie konkurencji wynika, że pracownik powinien powstrzymać się od działalności konkurencyjnej przez 2 lata w zamian za odszkodowanie w wysokości 25% otrzymywanego wynagrodzenia. Osoba ta zgłosiła nam jednak, że inny pracownik, pracujący na takim samym stanowisku co ona i z porównywalnym
Chcemy zawrzeć z pracownikami umowy o zakazie konkurencji na okres zatrudnienia, a także obowiązujące po zakończeniu stosunku pracy. Czy jest dopuszczalne zawieranie takich umów (ze względu na ich częściowo cywilnoprawny charakter) przez osobę umocowaną do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy? Czy taką osobę należy dodatkowo upoważnić do tego? Jak traktować umowę o zakazie konkurencji, która
Zamierzamy wypłacać jednemu z naszych pracowników ustalone w miesięcznych ratach odszkodowanie za powstrzymywanie się od działalności konkurencyjnej po ustaniu zatrudnienia. Pracownik podjął pracę u innego pracodawcy i twierdzi, że nie jest to firma konkurencyjna. Nie chce jednak zdradzić jej nazwy i poinformować o charakterze wykonywanej pracy. Chcemy uzyskiwać od pracownika co miesiąc oświadczenie
W przeciwieństwie do zakazu konkurencji obowiązującego w trakcie zatrudnienia klauzula konkurencyjna po ustaniu stosunku pracy jest umową odpłatną. W zamian za powstrzymywanie się od działalności konkurencyjnej pracownikowi przysługuje odszkodowanie. Jego wysokość powinna wynikać z umowy o zakazie konkurencji, a w razie braku takich postanowień odszkodowanie przysługuje w wysokości 25% wynagrodzenia
Konsekwencje złamania przez pracownika zakazu konkurencji w czasie trwania zatrudnienia mogą być dla niego bardzo dotkliwe. Pracownik może nie tylko stracić pracę, ale w razie ustalenia, że umyślnie wyrządził szkodę pracodawcy, będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania w pełnej wysokości powstałej szkody.
Zawarliśmy z naszym pracownikiem mającym dostęp do ważnych informacji umowę o zakazie konkurencji na okres obejmujący 12 miesięcy po ustaniu zatrudnienia. W umowie tej określiliśmy wartość odszkodowania na kwotę 60 000 zł (co stanowi więcej niż jego minimalna wysokość, tj. więcej niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem zatrudnienia). 28 lutego 2014 r. nastąpiło rozwiązanie
Nasza spółka planuje zatrudnić specjalistę o bardzo wąskiej, unikalnej na rynku specjalizacji. Po przeprowadzeniu rekrutacji udało się wyłonić kandydata, który spełnia oczekiwania pracodawcy, jednak pracownik prowadzi działalność gospodarczą, która ma charakter konkurencyjny wobec naszej spółki. Z chwilą zatrudnienia musiałby ją więc zawiesić lub rozwiązać, co nie leży w jego interesie. Chcielibyśmy
Od 1 czerwca 2011 r. zaczynają obowiązywać nowe przepisy określające wyjątki od zakazu porozumień ograniczających konkurencję. Przedsiębiorcy, których porozumienia nie spełniają warunków określonych w nowych przepisach, powinni je dostosować w terminie do 30 listopada 2011 r. W związku z wejściem w życie nowych regulacji warto przypomnieć o konsekwencjach wynikających z naruszenia zakazu porozumień
Od października br. zatrudniliśmy pracownika na stanowisku architekta. Chcielibyśmy mieć pewność, czy wszystkie projekty wykonuje dla naszej firmy, dlatego zamierzamy zawrzeć z nim równoległą od 1 listopada br. umowę o zakazie konkurencji z dodatkowym wynagrodzeniem - odszkodowaniem z tego tytułu w wysokości 1500 zł miesięcznie. Czy kwota odszkodowania z tego tytułu będzie zwolniona od podatku i składek
Przed kilkoma miesiącami zatrudniliśmy pracownika na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na 1/2 etatu. W umowie nie znalazły się zapisy zabraniające mu świadczenia pracy konkurencyjnej w stosunku do nas. Nie została także zawarta żadna dodatkowa umowa w tym zakresie. Czy wobec tego, jeżeli wiemy, iż pracownik ten świadczy pracę na rzecz naszej konkurencji (także na 1/2 etatu), zasadne będzie