Zwrot kosztów ładowania elektrycznego samochodu służbowego nie stanowi przychodu pracownika, jeżeli jest dokonywany w wartościach faktycznie przez niego poniesionych. Ewentualna nadwyżka ponad poniesiony przez pracownika wydatek na ładowanie powinna albo zostać zwrócona pracodawcy, albo zaliczona do przychodu pracownika ze stosunku pracy. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Spółka do tej pory zwracała koszty używania prywatnego samochodu osobowego do jazd lokalnych w celach służbowych na podstawie faktycznego przebiegu pojazdu (kilometrówki). Obecnie planujemy zwracać te koszty nie na podstawie kilometrówki, ale na podstawie miesięcznego ryczałtu. Jak powinno wyglądać takie rozliczanie w księgach rachunkowych? Czy ryczałt ten stanowi podatkowy przychód pracownika? Czy
Pracodawca jest zobligowany do dofinansowania określonych kosztów organizowania i wykonywania pracy zdalnej, dotyczących m.in. szkoleń, energii elektrycznej, Internetu, serwisowania narzędzi pracy. Kodeksowe regulacje przewidują ponadto pokrywanie przez podmiot zatrudniający wydatków, które zostały wskazane w dokumentach wewnątrzzakładowych jako związane ze zdalnym realizowaniem zadań służbowych. W
Niektórzy zatrudniani przez nas pracownicy korzystają z samochodów prywatnych do celów służbowych, a pozostali korzystają z naszych firmowych pojazdów również do celów prywatnych. W tej sytuacji pracownicy ponoszą koszty paliwa do jazd prywatnych z własnych środków. W obu przypadkach mamy zawarte z pracownikami stosowne umowy cywilnoprawne. Jak powinno wyglądać rozliczenie składek ZUS w tych przypadkach
Spółka oprócz wydawania określonej grupie pracowników odzieży i obuwia ochronnego zamierza pracownikom zajmującym niektóre stanowiska wprowadzić możliwość korzystania z własnej odzieży i obuwia roboczego, wypłacając im za to stosowny ekwiwalent. Spółka ma wątpliwości, czy takie rozwiązanie jest zgodne z prawem oraz jak należy określić wysokość ekwiwalentu. Ponadto spółka wypłaca ekwiwalent za pranie
Od 7 kwietnia 2023 r. wchodzą w życie znowelizowane przepisy Kodeksu pracy wprowadzające pracę zdalną. Przewidują one m.in. obowiązek zapewnienia przez pracodawcę niezbędnych narzędzi do wykonywania pracy zdalnej, a jeżeli pracownik korzysta z własnych narzędzi – pracodawca powinien mu z tego tytułu wypłacić ekwiwalent. Natomiast za zużycie prądu i usługi telekomunikacyjne pracownikowi przysługuje
Od 17 stycznia 2023 r. obowiązują wyższe maksymalne kwoty ryczałtów i kilometrówek należnych w przypadku korzystania z pojazdów niebędących własnością pracodawcy do realizacji zadań służbowych. Za 1 kilometr przebiegu pojazdu o pojemności silnika powyżej 900 cm3 pracownik może otrzymać nawet 1,15 zł, a w przypadku samochodu z mniejszą pojemnością stawka wynosi 0,89 zł.
kalendarium wydarzeń od 30 grudnia 2022 r. do 24 stycznia 2023 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie przedłużające do końca 2024 r. zaniechanie poboru podatku od części dochodów związanych z kredytem mieszkaniowym. Celem MF jest wsparcie kredytobiorców i kredytodawców w ramach programu zawierania ugód dotyczących „kredytów frankowych”.
W 2022 r. najem prywatny po raz ostatni mógł być opodatkowany według zasad ogólnych albo ryczałtem ewidencjonowanym. Od 1 stycznia 2023 r. jedyną formą opodatkowania najmu jest ryczałt ewidencjonowany.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 lipca do 3 sierpnia 2022 r.
Do kwoty 38 zł (o 8 zł) wzrosła dieta za dobę podróży krajowej. Wyższą dietę należy wypłacić osobom, które będą rozliczały koszty podroży służbowej, począwszy od 28 lipca 2022 r. Wzrost diety wpłynął na podwyższenie innych należności z tytułu tej podróży.
Od 1 stycznia 2022 r. zmieniły się zasady ustalania ryczałtów za wykorzystywanie samochodów służbowych do celów prywatnych. O wysokości ryczałtu decyduje obecnie moc silnika, a nie jego pojemność. Wysokość ryczałtów nie zmieniła się. Nadal wynoszą one 250 i 400 zł.
Trwająca pandemia COVID-19 nie wyklucza podróży służbowych, jednak znacznie je utrudnia, a okresowo nawet uniemożliwia. Zmieniające się ciągle przepisy dotyczące przemieszczania się, środków transportu, noclegów skutkują nie tylko sporymi problemami związanymi z możliwością wyjazdu, ale także jego nieprzewidywalnością. Dlatego pracodawca, który zdecyduje się wysłać pracownika w podróż służbową, musi