Od 11 września 2024 r. obowiązuje zmiana ustawy – Prawo dewizowe zaostrzająca warunki prowadzenia działalności kantorowej. W przypadku gdy taka działalność jest prowadzona przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wspólnicy, reprezentanci lub członkowie organów zarządzających nie mogą być skazani za przestępstwo skarbowe, w tym przestępstwo nieumyślne. Przed
Podatnicy nie uzyskają już informacji o prowadzonych postępowaniach w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe w standardowym zaświadczeniu o niezaleganiu w podatkach. Mogą uzyskać taką informację składając odrębny wniosek.
Od 1 października 2020 r. za każdy błąd w ewidencji (pliku JPK_VAT) grozi kara. Wprowadzono też dodatkowe sankcje karnoskarbowe za uchybienia związane z ewidencją dla celów VAT. Ponieważ w wielu przypadkach podatnicy powierzają prowadzenie ewidencji i wysyłkę JPK_VAT biurom rachunkowym, należy przypomnieć, kto poniesie odpowiedzialność, jeżeli błąd zostanie popełniony przez biuro.
Minister Finansów opublikował objaśnienia podatkowe. Dotyczą one stosowania przepisów związanych z obowiązkiem przekazywania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych (ang. Mandatory Disclosure Rules - tzw. przepisy MDR).
Zawiadomienie o zawieszeniu biegu przedawnienia z powołaniem na przepis jest skuteczne - uchwała NSA
W zawiadomieniu o zawieszeniu biegu przedawnienia, sporządzanym na podstawie art. 70c O.p., wystarczy - jako podanie przyczyny zawieszenia - wskazanie odpowiedniego przepisu. Takie zawiadomienie skutecznie zawiesza termin przedawnienia zobowiązania podatkowego (uchwała NSA z 18 czerwca 2018 r., sygn. akt I FPS 1/18).
Od 1 stycznia 2012 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 1500 zł. W porównaniu z 2011 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia wzrosła o 114 zł. Podwyżka płacy minimalnej oznacza nie tylko wzrost pensji osób zarabiających najniższe stawki, ale też wyższe kary grzywny za wykroczenia i przestępstwa skarbowe. Minimalna płaca jest to bowiem wskaźnik wykorzystywany przy obliczaniu tych kar. Im wyższa
Wysokość kar nakładanych na podstawie przepisów Kodeku karnego skarbowego (dalej: k.k.s.) jest zależna od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2017 r. spowodował też wzrost wysokości kar nakładanych na podstawie k.k.s. Przedstawiamy informację o wysokości kar obowiązujących po podwyżce minimalnego wynagrodzenia w 2017 r. do 2000 zł.
Rząd przyjął projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Według założeń projektodawców ma on się przyczynić do uproszczenia i unowocześnienia procedur podatkowych oraz uszczelnienia systemu poboru podatków. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju przygotowało list ostrzegawczy skierowany do wszystkich podatników VAT, którzy uczestniczą w obrocie olejem rzepakowym. Z listu wynika, że w tym obszarze zostały zidentyfikowane oszustwa podatkowe polegające na wyłudzaniu nienależnego zwrotu VAT lub unikaniu zapłaty należności budżetowych.
Od 1 stycznia 2013 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 1600 zł (w porównaniu z 2012 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrosła o 100 zł). Podwyżka płacy minimalnej oznacza nie tylko wzrost pensji osób zarabiających najniższe stawki, ale też wyższe kary grzywny za wykroczenia i przestępstwa skarbowe. Minimalna płaca jest to wskaźnik wykorzystywany przy obliczaniu tych kar. Im wyższa jest płaca
Od 1 stycznia 2016 r. płaca minimalna wzrosła do 1850 zł. Podwyżka płacy minimalnej oznacza nie tylko wzrost pensji osób zarabiających najniższe stawki, ale też wyższe kary grzywny za wykroczenia i przestępstwa skarbowe. Minimalna płaca to wskaźnik wykorzystywany przy obliczaniu tych kar. Im wyższa jest płaca minimalna, tym wyższe kary grożą podatnikom za wykroczenia i przestępstwa skarbowe.
W Kodeksie karnym skarbowym do dziesięciu lat przedłużono termin dochodzenia roszczeń o zwrot przedmiotów, co do których orzeczono przepadek. Warto jednak przypomnieć, że dłuższy termin zgłaszania tego rodzaju roszczeń wynikał już wcześniej z obowiązującego od 25 maja 2010 r. wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Sankcje grożą nie tylko za wystawianie i rozprowadzanie „pustych” faktur. I nie tylko te podmioty będą ścigane i karane. Z karami muszą się liczyć również osoby, które wykorzystują „puste” faktury w swojej działalności. Ministerstwo Finansów przypomniało o tym w specjalnym komunikacie.
Od 1 stycznia 2017 r. do ustawy o VAT powróciło tzw. "dodatkowe zobowiązanie podatkowe". Takie zobowiązanie może być na podatnika nałożone przede wszystkim w przypadkach, gdy zaniża on lub nie wpłaca należnego VAT, ale nie tylko. W artykule przedstawiamy listę przypadków, w których podatnik może zostać w ten sposób ukarany, oraz zasady wymierzania tej sankcji, która może wynieść 20, 30 a nawet 100
Nie jest sprzeczne z Konstytucją pociągnięcie do odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe, na podstawie art. 62 § 2 k.k.s., osoby fizycznej, wobec której, za ten sam czyn, tj. wystawienie nierzetelnej (fikcyjnej) faktury, zastosowano obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Zastosowanie obu tych przepisów nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem, czyli zakazu podwójnego
Można w dalszym ciągu spodziewać się instrumentalnego wykorzystywania przepisów Ordynacji podatkowej wyłącznie do celu zawieszania (w razie potrzeby) biegu terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych. Minister Finansów uznał, że wyrok TK zobowiązuje organy wyłącznie do zawiadomienia podatnika o takim zawieszeniu. Wystarczy jednak dopełnić tej formalności, aby nie dopuścić do przedawnienia zobowiązania
Minister Finansów nakazał podległym mu urzędom, aby zawiadamiały podatników o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz o rozpoczęciu bądź dalszym biegu terminu przedawnienia. Jest to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że podatnik powinien zostać powiadomiony o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia. Niestety, MF potraktował stanowisko Trybunału bardzo
Wadliwa jest faktura, która nie zawiera niezbędnych elementów wskazanych przepisami prawa. Minister Finansów podkreślił jednocześnie, że brak jednego z tych elementów nie oznacza automatycznego pociągnięcia wystawcy faktury do odpowiedzialności. Aby można było zachowanie podatnika traktować w kategoriach ewentualnego przestępstwa lub wykroczenia skarbowego, jego czyn musi być czynem społecznie szkodliwym
Nie można orzec przepadku przedmiotów, które co prawda służyły do popełnienia przestępstwa skarbowego, ale były własnością osoby, która nie miała udziału w tym przestępstwie - wyrok Trybunału Konstytucyjnego.
Proszę o ustosunkowanie się do kwestii odpowiedzialności karnej skarbowej biur rachunkowych. Otóż, miejscowy urząd skarbowy na podstawie art. 9 § 3 k.k.s. w szerokim zakresie pociąga do takiej odpowiedzialności osoby prowadzące biura rachunkowe za błędy ujawniane w deklaracjach podatkowych, nawet w takich przypadkach, kiedy zaniżenie zobowiązania podatkowego powstaje w wyniku zakwestionowania przez