Od 7 kwietnia 2023 r. wejdą w życie przepisy o pracy zdalnej. Będzie ona polegała na wykonywaniu pracy całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika. Praca zdalna powinna się odbywać z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Pracownicy pracujący zdalnie powinni mieć stanowisko pracy zorganizowane zgodnie z przepisami bhp. W sytuacji gdy praca zdalna ma polegać na wykonywaniu pracy biurowej, wówczas należy przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie stanowiska pracy na takich samych zasadach jak w przypadku telepracy. Zatem właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika pracującego zdalnie powinno więc uwzględniać
Od 31 marca 2020 r. obowiązuje pakiet pomocowy dla przedsiębiorców, którzy ponieśli straty w związku z pandemią koronawirusa, tzw. tarcza antykryzysowa. Na jego podstawie mogą oni ubiegać się m.in. o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, świadczenia przestojowe, zwolnienie ze składek ZUS. Pracodawcy mają też możliwość wprowadzenia mniej korzystanych warunków zatrudnienia pracowników czy stosowania
Walka z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wymaga zmian organizacyjnych również od pracodawców. Powinni oni przede wszystkim podjąć działania w obszarze organizacji miejsca pracy oraz zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Praca w zakładach pracy podlega również ograniczeniom wskazanym w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i
Od 1 stycznia 2019 r. nie ma już oficjalnego wzoru umowy o pracę. Jego pomocniczą wersję opracowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Pracodawcy mogą z niej korzystać albo opracować własny wzór, który będzie zawierał określone przez Kodeks pracy wymagania właściwe dla umowy o pracę.
Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Jej uruchomienie jest zasadniczo możliwe w przypadku zawarcia przez pracodawcę z organizacjami związkowymi porozumienia lub wydania regulaminu dotyczącego stosowania warunków telepracy. Wyjątkowo podstawą świadczenia telepracy może być również wniosek pracownika, który może być skutecznie złożony niezależnie
Pracownik, który ma być delegowany do pracy z Polski do Unii Europejskiej, powinien mieć ustalone w umowie o pracę miejsce pracy w kraju, w którym ma wykonywać pracę. Trzeba mu również zapewnić warunki zatrudnienia nie gorsze niż w państwie, do którego został skierowany, m.in. w zakresie minimalnych okresów odpoczynku, minimalnego wymiaru urlopu wypoczynkowego czy minimalnych stawek wynagrodzenia.
Sporządzając umowę o pracę pracodawca powinien zawrzeć w niej przede wszystkim wszystkie wymagane elementy, takie jak: strony umowy, rodzaj umowy, data jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy. Ponadto aby zabezpieczyć swoje interesy ekonomiczne, gospodarcze i wizerunkowe, powinien zamieścić w umowie o pracę regulacje dotyczące np. poufności informacji, zakazu konkurencji czy praw autorskich.
Nasze stowarzyszenie prowadzi placówkę oświatową dla niepełnosprawnych dzieci. Kilkoro dzieci jest objętych indywidualnymi zajęciami w domu. Miejsce zamieszkania dziecka znajduje się poza miejscowością, w której znajduje się placówka i miejsce zamieszkania pracownika. Nasi pracownicy, realizujący dodatkowo zajęcia indywidualne, wykonują również swoją pracę na terenie placówki z innymi dziećmi. Pracownicy
Zaproponowaliśmy pracownikowi, który stale pracuje w Warszawie, półroczne zastępstwo za nieobecnego kierownika naszego oddziału w Poznaniu. Pracownik zgodził się, więc w porozumieniu z nim ustaliliśmy m.in. dodatkowe świadczenia w związku z jego wyjazdem. Czy za ten okres możemy wypłacić zastępcy kierownika należności delegacyjne na zasadach wskazanych w rozporządzeniu o podróżach służbowych i czy
Większość pracowników naszej firmy (sieci aptek) ma określone w umowie o pracę miejsce świadczenia pracy jako "apteki pracodawcy na terenie woj. mazowieckiego". W przyszłym miesiącu właściciel będzie otwierał kolejną aptekę, jednak już poza woj. mazowieckim. Czy nowym pracownikom można wpisać w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy "apteki firmy X na terenie woj. mazowieckiego i woj. łódzkiego"?
Pracownik, którego chcemy zatrudnić, będzie wykonywał pracę w Poznaniu i we Wrocławiu. Nie będzie on miał ścisłego podziału, w jakie dni tygodnia ma pracować w Poznaniu, a w jakie we Wrocławiu. Będzie to zależało od bieżących potrzeb pracodawcy. Pracownik będzie pracował na stanowisku dyrektora zarządzającego filiami naszej firmy, które mieszczą się w tych dwóch miastach. W jaki sposób należy mu określić
W dziale sprzedaży zatrudniamy 4 pracowników. 13 lutego pracownicy odmówili wykonywania pracy, twierdząc, że w pomieszczeniu, w którym pracują, jest za zimno - temperatura wynosiła 10oC. Pracownicy poinformowali nas o zaistniałej sytuacji telefonicznie i opuścili miejsce pracy (nie posiadamy innego pomieszczenia, do którego pracownicy mogliby się udać, aby wykonywać swoje obowiązki służbowe). 14 lutego
Chcemy przenieść pracownika działu handlowego na 4 miesiące do pracy na stanowisku specjalisty ds. personalnych w oddziale mieszczącym się w innym mieście oddalonym od siedziby firmy o 100 km. Konieczność przeniesienia wynika z tego, że obecnie tworzy się tam nowy oddział firmy i trzeba skompletować zespół pracowników, a osoba ta w przeszłości zajmowała się sprawami kadrowo-płacowymi. Czy możemy przenieść
Pracownik zatrudniony na stanowisku serwisanta sprzętu sprzedawanego przez naszą firmę mieszka w Bydgoszczy, a firma ma siedzibę w Warszawie. Osoba ta jeździ do klientów, którzy zgłosili awarię. Pracownik obsługuje północną część Polski. W jaki sposób powinno zostać określone miejsce pracy tej osoby? Pracownik praktycznie nie pojawia się w siedzibie firmy w Warszawie, a w Bydgoszczy nie mamy oddziału
Przejęliśmy inny zakład pracy wraz z pracownikami. Pracownicy zostali przejęci w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Pracownicy mają pracować w naszej firmie, która ma siedzibę oddaloną o 300 km od ich dotychczasowego miejsca pracy. Czy w takim przypadku powinniśmy uzyskać zgodę pracowników na wykonywanie pracy w naszej firmie? Większość pracowników, w tym kilka pracownic w ciąży, nie chce pracować w naszym
Zatrudniamy pracownicę na stanowisku księgowej w wymiarze 1/3 etatu. Chce ona wykonywać pracę w domu, ponieważ pracuje jeszcze u innego pracodawcy na pełny etat. Czy w umowie o pracę możemy określić jako miejsce pracy jej mieszkanie? Jeśli tak, to czy powinno ono spełniać warunki właściwe dla pomieszczeń przeznaczonych do wykonywania pracy?
Zgodnie z najnowszym stanowiskiem Ministerstwa Gospodarki i Pracy, miejscem pracy pracownika ustalonym w jego umowie o pracę może być teren całego kraju, gdy potrzeba takiego określenia miejsca pracy wynika z rodzaju bądź charakteru świadczonej pracy. Dotyczy to m.in. kierowców oraz przedstawicieli handlowych. Państwowa Inspekcja Pracy ma odmienne zdanie.
Zamierzamy zatrudnić pracownika na stanowisku specjalisty ds. kontaktów z klientami. Jego praca będzie polegała na tym, że w poniedziałki będzie pracował w siedzibie firmy i ustalał telefonicznie terminy spotkań z klientami. Natomiast w pozostałe dni będzie jeździł po terenie całego kraju na spotkania z klientami. Jak określić miejsce pracy tego pracownika?