1 lipca 2023 r. weszły w życie przepisy wprowadzające okresowe dopłaty do rat spłaty kredytów hipotecznych udzielanych na zakup pierwszego mieszkania. Wsparcie ze strony państwa otrzymają także oszczędzający na cele mieszkaniowe. Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowych rozwiązaniach wprowadzanych ustawą o pomocy państwa w oszczędzaniu na cele mieszkaniowe (dalej: ustawa).
Podatnicy tylko do końca 2022 r. mogą amortyzować i zaliczać do kosztów odpisy amortyzacyjne od nieruchomości mieszkalnych nabytych lub wytworzonych przed 1 stycznia 2022 r. W kolejnych latach nie będą już mogli tego robić. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Od 23 lipca 2021 r. obowiązują przepisy pozwalające tworzyć tzw. Społeczne Agencje Najmu (SAN). Ich zadaniem jest dzierżawa lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych od ich właścicieli oraz wynajmowanie ich osobom fizycznym wskazanym przez gminę. Właściciele takich mieszkań i budynków będą korzystać ze zwolnień podatkowych w podatku dochodowym i VAT.
MF wydał rozporządzenie, w którym zaniechał poboru podatku od umorzonych kredytów zaciągniętych na własne cele mieszkaniowe przed 15 stycznia 2015 r. Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r.
Podatnik, który chce amortyzować środek trwały według indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej, musi udowodnić, że jest on używany, a nie nowy. Może to robić na podstawie wszelkich wiarygodnych dowodów potwierdzających używanie środka trwałego w określonym czasie. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Przedmiotem mojej działalności gospodarczej jest pośrednictwo finansowe. Działalność jest prowadzona w dwóch biurach. Siedziba jest określona w mieszkaniu. Jak rozliczać koszty wody, ogrzewania oraz prądu i telefonu? Jaki największy metraż domu może być przeznaczony na biuro? Co mogę odliczać i w jakiej wysokości? Mam fakturę za ogrzewanie na olej. Jak to rozliczyć?
Można określić przychód przypadający na żonę ze sprzedaży wspólnego małżeńskiego mieszkania - wyrok NSA (sygn. akt IIFSK120/05).
Lokal mieszkalny był użytkowany przed 1 maja 2004 r. W wyniku przetargu spółdzielnia mieszkaniowa sprzedała lokal po 1 maja 2004 r. Z nabywcą została podpisana umowa na ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Uzyskane środki ze sprzedaży lokalu przeznaczone są na fundusz wkładów budowlanych w wysokości wartości rynkowej, a nadwyżka ponad wartość rynkową zasila fundusz remontowy.
Jako wspólnik w spółce z o.o. chcę zakupić mieszkanie na działalność tej spółki. I co się stanie, jeżeli po roku będę chciał zmienić siedzibę i sprzedać to mieszkanie? Jakie są skutki pod względem podatkowym? Czy muszę odprowadzić podatek od tej czynności?
Nie prowadzę działalności gospodarczej, ale wynajmuję mieszkanie. Proszę o informację, czy od wynajmowanego mieszkania muszę zapłacić podwyższony podatek od nieruchomości według stawek dla nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Spółka z o.o. zamierza zakupić na własność od głównego udziałowca lokal mieszkalny z przeznaczeniem go na biuro. Lokal ten jest używany przez udziałowca do celów mieszkalnych już ponad 5 lat. Czy możliwe jest zaliczenie odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych i czy możliwe będzie zastosowanie indywidualnej stawki amortyzacyjnej? Planujemy również dokonać pewnych wydatków na adaptację tego lokalu
Prowadzę firmę usługową, której składnikiem majątku jest lokal wybudowany w 2000 r. Chciałbym ten lokal sprzedać. Czy będę musiał zapłacić podatek? Jestem opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad ogólnych.
Czy, skoro prowadzimy wyłącznie działalność rolniczą, to od lokalu mieszkalnego stanowiącego własność firmy i przeznaczonego na biuro zobowiązani jesteśmy płacić podatek od nieruchomości i według jakiej stawki?
Członek zarządu został powołany przez radę nadzorczą spółki z o.o. do zarządzania przedsiębiorstwem. Podstawą jego pracy dla spółki jest umowa zlecenia podpisana przez członków rady nadzorczej. Osoba ta nie prowadzi działalności gospodarczej. Siedzibą naszej spółki jest Szczecin, natomiast zakład produkcyjny jest w Zabrzu. Dla bieżącego zarządzania przedsiębiorstwem ów członek zarządu przebywa w Zabrzu