Leasing to jedna z najpopularniejszych form finansowania inwestycji wśród przedsiębiorców w Polsce. Umożliwia korzystanie z różnorodnych środków trwałych – od samochodów po specjalistyczne maszyny – bez konieczności ich natychmiastowego zakupu. Oprócz zalet praktycznych leasing niesie ze sobą również istotne konsekwencje podatkowe, które zostaną omówione w niniejszym artykule.
Najem samochodu z zagranicy nie może być uznany za jego nabycie, dlatego nie podlega opodatkowaniu akcyzą – wyrok NSA z 29 marca 2023 r., sygn. akt I GSK 2247/19.
Podatnik, który otrzymał odszkodowanie z ubezpieczenia GAP dotyczące skradzionego samochodu wziętego przez niego w leasing, powinien je opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%. Kwoty otrzymane z ubezpieczenia OC i AC tego pojazdu należy opodatkować według stawek ryczałtu właściwych dla prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 lipca do 3 sierpnia 2022 r.
Podatnik, który sprzedaje samochód wykupiony z leasingu do celów prywatnych, osiąga przychód ze sprzedaży rzeczy, a nie przychód z działalności gospodarczej. Przychód ten powstaje tylko w przypadku, gdy sprzedaż samochodu następuje przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym go nabyto. Jeżeli sprzedaż będzie miała miejsce po tym czasie, to po stronie podatnika nie powstanie przychód
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Podatnik, który zamierza sprzedać samochód osobowy wykupiony z leasingu operacyjnego, nie osiąga przychodu z działalności gospodarczej pod warunkiem, że samochód ten po wykupie nie stanowił środka trwałego w prowadzonej działalności. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Wyrok TSUE w sprawie kart paliwowych dotknie ogromną grupę podmiotów, przede wszystkim firm transportowych, leasingodawców i leasingobiorców. Wyrok prawdopodobnie wyeliminuje z rynku działalność polegającą na pośredniczeniu w wystawianiu kart paliwowych. Przedstawiamy skutki wyroku - w komentarzu eksperta.
1 stycznia 2019 r. - to data planowanego wejścia w życie wielu korzystnych zmian w ustawie o rachunkowości. Projekt przewiduje m.in rozszerzenie katalogu jednostek mikro i małych, jak również częściowe zbliżenie rachunkowości do przepisów podatkowych (np. w zakresie amortyzacji i leasingu). Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań. Będą one miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, które w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. podlegały obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności i nie opłaciły zobowiązań składkowych z tego tytułu, uzyskały możliwość umorzenia zaległości składkowych. Warunkiem skorzystania z umorzenia jest złożenie wniosku
Od 1 grudnia 2012 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące bankowozów typu C. Wprowadzają one obowiązek instalowania pojemników trwale przytwierdzonych do nadwozia oraz wyposażenia bankowozów w kuloodporne szyby. Przeróbki samochodów osobowych na bankowozy mogą się zatem stać nieopłacalne zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących. Należy też przestrzec, że nawet mimo zapewnienia stosownego wyposażenia
Jeżeli samochód wykupiony przez przedsiębiorcę prywatnie z leasingu nie będzie przez niego wykorzystywany w działalności gospodarczej i nie zostanie zaliczony do środków trwałych, przychód uzyskany z jego sprzedaży nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej. Jeżeli sprzedaż takiego samochodu będzie miała miejsce przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego
23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są "adresatem" wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń. Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie