W 2024 r. pojawił się szereg projektów nowelizacji przepisów w zakresie podatków, ubezpieczeń społecznych, prawa pracy i prawa gospodarczego, które w założeniach projektodawców miały wejść w życie w 2025 r. Niestety projekty te nie zostały zrealizowane i nie weszły w życie 1 stycznia 2025 r. Przypominamy, czego dotyczyły te projekty, oraz informujemy, na jakim etapie się one znajdują.
Od 1 lipca 2023 r. znacząco zostały podwyższone kwoty wolne od podatku od spadków i darowizn otrzymanych w ciągu 5 lat od jednej osoby z najbliższej i dalszej rodziny. Dla III grupy podatkowej kwoty wolne także wzrosły, ale w mniejszym stopniu. Zmiany wprowadziła ustawa określana jako SLIM VAT 3.
Od 1 lipca 2023 r. wzrosną kwoty wolne od podatku od spadków i darowizn. Dodatkowo wprowadzone zostaną limity dla darowizn otrzymanych od wielu osób. Takie rozwiązania przewiduje uchwalona przez Sejm ustawa o zmianie ustaw w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych (dalej: nowelizacja). Przedstawiamy najważniejsze zmiany w ustawie o podatku od spadków i darowizn przewidziane w
Podatnik, który korzysta z PIT-0 dla seniora, po przekroczeniu kwoty zwolnienia w wysokości 85 528 zł ma prawo do kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 000 zł. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
MF opublikował projekt z 26 lipca 2021 r. dotyczący zmian podatkowych, które mają być wprowadzone w ramach programu Polski Ład. Dla podatników PIT przewiduje się m.in. podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30 000 zł oraz wzrost limitu drugiego progu podatkowego do 120 000 zł. Podatnicy CIT skorzystają m.in. w szerszym zakresie z tzw. estońskiego CIT, a podatnicy VAT będą mogli tworzyć grupy podatkowe
Dodatkowe wynagrodzenie roczne podlega zajęciu do pełnej wysokości, jeżeli egzekucja dotyczy świadczeń alimentacyjnych. W pozostałych przypadkach taka wypłata podlega ochronie przed potrąceniami na podstawie ogólnych przepisów Kodeksu pracy, czyli z zastosowaniem kwoty wolnej od potrąceń i granic potrącenia.
W 2020 r. pracodawcy pobiorą szybciej zaliczkę według stawki 32%. Muszą to zrobić już w miesiącu, w którym dochód pracownika przekroczy 85 528 zł. Dzięki temu pracownicy unikną konieczności dopłaty podatku w zeznaniu rocznym.
Nowe kwoty wolne od potrąceń z zasiłków (chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych) oraz świadczenia rehabilitacyjnego obowiązują od 1 marca 2019 r. Kwoty te zostały zwaloryzowane jak świadczenia emerytalno-rentowe i ustalone tak jak w poprzednim okresie rozliczeniowym trwającym do 28 lutego 2019 r., czyli w wysokości kwotowej, a nie procentowej. Granice potrącenia pozostały bez zmian.
Od 1 stycznia 2019 r. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące ochrony wynagrodzenia zleceniobiorców przed potrąceniami komorniczymi. Nowelizacja w zakresie zapewnienia tym osobom minimum egzystencji i ochrony przed egzekucją zrówna je z osobami mającymi status pracowników. Oznacza to, że do wynagrodzeń zleceniobiorców-dłużników należy wprost stosować przepisy Kodeksu pracy o granicy potrącenia i kwocie
Od 1 lipca 2018 r. wysokość kwoty emerytury i renty wolnej od potrąceń nie jest już wyrażona procentowo, lecz kwotowo - w zależności od rodzaju potrącenia. Nowe kwoty wolne, właściwe dla świadczeń emerytalno-rentowych, muszą zastosować też płatnicy zasiłków przy dokonywaniu z nich potrąceń i egzekucji.
Zasiłki z ubezpieczeń społecznych podlegają ochronie przed potrąceniami podobnie jak wynagrodzenie za pracę. Ochrona ta wyraża się poprzez obowiązek stosowania przez płatników zasiłków granic potrącenia i kwot wolnych od potrąceń. Od 1 lipca 2018 r. kwoty wolne od potrąceń i egzekucji z zasiłków zostały określone stawką stało i będą one corocznie waloryzowane. Do 30 czerwca 2018 r. kwoty wolne były
Od 1 stycznia 2017 r. będzie obowiązywać nowa roczna kwota wolna od podatku od 0 zł do 6600 zł, której wysokość będzie uzależniona od podstawy opodatkowania osiągniętej przez podatników w 2017 r. Kwota zmniejszająca podatek stosowana miesięcznie nie ulegnie zmianie i nadal będzie wynosić 46,33 zł.
Kwota zmniejszająca podatek musi być uzależniona od sytuacji społeczno-gospodarczej państwa. Przepisy ustawy o pdof powinny przewidywać mechanizm jej korygowania, gwarantujący co najmniej minimum egzystencji - tak stwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 28 października 2015 r. (K 21/14). W wyroku tym TK uznał za niekonstytucyjne przepisy dotyczące kwoty wolnej od podatku.
Pracownicy, których dochody przekroczą w 2017 r. I próg podatkowy, tj. 85 528 zł, stracą prawo do miesięcznej kwoty zmniejszającej podatek. Pracodawcy powinni zaprzestać jej naliczania od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochody pracownika przekroczyły I próg podatkowy. Taką wykładnię przepisów potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji.
Podatnik chce skorzystać z możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w formie podatku liniowego. Czy przy ustalaniu zaliczki na ten podatek musi wziąć pod uwagę kwotę wolną od podatku?
Podobnie jak w przypadku wynagrodzenia za pracę, również zasiłki z ubezpieczeń społecznych podlegają ochronie przed potrąceniami. Ochrona ta wyraża się poprzez obowiązek stosowania przez płatników zasiłków granic potrącenia i kwot wolnych od potrąceń. Od 1 marca 2018 r. kwotę wolną od potrąceń należy ustalać od najniższej emerytury, która wynosi 1029,80 zł. Do 28 lutego 2018 r. była to kwota 1000 zł
Od początku 2018 r. obowiązują nowe limity kwot zmniejszających podatek. Mają one zastosowanie do dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, a więc nie tylko do dochodów osiąganych ze stosunku pracy. W raporcie przedstawiamy zasady prawidłowego rozliczania kwoty zmniejszającej podatek przy pobieraniu zaliczek na PIT od przychodów ze stosunku pracy, umów zleceń, umów o dzieło, z działalności gospodarczej