Przedsiębiorcy, którzy uzyskają do końca tego roku gwarancję de minimis, nie zapłacą prowizji za pierwszych 12 miesięcy jej obowiązywania. Od 1 stycznia 2014 r. prowizja za każdy kolejny okres roczny obowiązywania gwarancji wynosi 0,5% kwoty gwarancji. W publikacji przedstawiamy, czym jest ta gwarancja.
Ministerstwo Finansów poinformowało o przedłużeniu o 1 rok programu gwarancji de minimis. Po nowelizacji rozporządzenia w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów program ten wygaśnie 31 grudnia 2017 r.
Bank, w którym mamy konto firmowe, nalicza prowizję od niewykorzystywanego limitu kredytowego. W styczniu 2014 r. została ona naliczona w wysokości 20 zł za niewykorzystanie limitu kredytowego grudnia 2013 r. Czy prowizja taka powinna być zaewidencjonowana w księgach roku 2013 czy 2014?
W 2007 r. spółka zaciągnęła kredyt w euro. Zgodnie z zawartą umową kredytu w czasie trwania umowy kredytu spółka ma prawo do przewalutowania niespłaconej części kredytu z euro na PLN. W związku ze znacznymi wahaniami kursów walut spółka rozważa przewalutowanie niespłaconej części kredytu. Do przeliczania różnic kursowych stosuje przepisy podatkowe. Czy w związku z przewalutowaniem kredytu powstaną
W kwietniu br. podpisaliśmy umowę o kredyt. Bank, przekazując środki pieniężne na nasz rachunek bankowy, pomniejszył kwotę udzielonego kredytu o prowizję i w związku z tym nasze zobowiązanie wobec banku jest wyższe niż faktycznie otrzymana kwota. Jak powinniśmy zaksięgować pobraną z góry przez bank kwotę prowizji?
Nasza spółka udzieliła poręczenia za kredyt zaciągnięty przez przedsiębiorstwo X. Ponieważ przedsiębiorstwo to nie spłaciło kredytu, bank wezwał nas do jego zapłaty. Wcześniej jednak bank nigdy nas nie informował o tym, że przedsiębiorstwo X opóźnia się ze spłatą zaciągniętego kredytu. Czy brak takiego zawiadomienia nie powoduje zwolnienia nas od odpowiedzialności za udzielone poręczenie?
Prowadzę działalność gospodarczą i biorę w banku kredyt w wysokości 120 000 zł, który będzie zabezpieczony nieruchomością oraz samochodem. Bank poinformował mnie, że będę musiał ustanowić dwie hipoteki i od obu zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Dlaczego nie wystarczy jedna? W jakim terminie należy zapłacić ten podatek?