Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że konta pozabilansowe, na których są ujmowane nieujęte w księgach rachunkowych w bieżącym roku koszty uzyskania przychodów inne niż poniesione na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) i związane z kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej (IP BOX), należy raportować ze znacznikiem „INNE”, ponieważ nie przewidziano dla nich znacznika PD.
Wpłaty gotówkowe dokonywane przez podatnika na własny rachunek bankowy mogą być podstawą do ustalenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli takie „wpłaty własne” nie posiadały pokrycia w sprzedaży wykazanej przez podatnika w rozliczeniach podatkowych za odpowiadające wpłatom okresy – wyrok NSA z 4 marca 2025 r., sygn. akt I FSK 2082/24.
W Ministerstwie Finansów został opracowany plan działań zmierzających do poprawy przestrzegania przepisów podatkowych oraz zwiększenia efektywności administracji podatkowej. Realizacja tych działań w większości przypadków zmierza do poprawy ściągalności podatków i zwiększenia tym samym wpływów budżetowych. Wśród proponowanych działań znalazły się takie, które ułatwią życie podatnikom, np. ryczałtowe
Rząd przyjął projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Według założeń projektodawców ma on się przyczynić do uproszczenia i unowocześnienia procedur podatkowych oraz uszczelnienia systemu poboru podatków. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 2-17.12.2010 r.
MF przygotowało projekt zmian w Ordynacji podatkowej. Dzięki planowanej nowelizacji podatnicy zyskają możliwość ustanawiania pełnomocnika ogólnego do reprezentacji we wszystkich rodzajach spraw i procedur. Odpadnie im zatem uciążliwy (i kosztowny) obowiązek składania dokumentu pełnomocnictwa do akt każdej poszczególnej sprawy podatkowej. Pozostałych planowanych zmian nie można już jednoznacznie pozytywnie
Od 1 stycznia 2017 r. do ustawy o VAT powróciło tzw. "dodatkowe zobowiązanie podatkowe". Takie zobowiązanie może być na podatnika nałożone przede wszystkim w przypadkach, gdy zaniża on lub nie wpłaca należnego VAT, ale nie tylko. W artykule przedstawiamy listę przypadków, w których podatnik może zostać w ten sposób ukarany, oraz zasady wymierzania tej sankcji, która może wynieść 20, 30 a nawet 100
Kontrolowani przedsiębiorcy spotykają się często z naruszeniami prawa przez pracowników organów podatkowych podczas dokonywania poszczególnych czynności kontrolnych. W takich sytuacjach istotne jest, aby kontrolowani podatnicy mieli świadomość praw przysługujących im w trakcie kontroli podatkowej. Ich pozycja jako strony postępowania jest bowiem zawsze niższa od pozycji przedstawicieli organów podatkowych
W deklaracji za 2005 r. wykazałam stratę. W 2007 i 2010 r. odliczyłam ją w rozliczeniach rocznych. Podczas kontroli w firmie we wrześniu br. kontroler zażądał ode mnie dokumentów za 2005 r., w którym wykazałam stratę, twierdząc, że chce sprawdzić prawidłowość wykazanej straty podatkowej. Czy kontroler ma takie prawo? Przecież upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego za 2005 r.
Ordynacja podatkowa. Protokół kontroli nie powoduje utraty prawa do złożenia wniosku o interpretację
Przeprowadzenie kontroli podatkowej zakończonej protokołem, dotyczącej stanu faktycznego objętego następnie wnioskiem o interpretację, nie stoi na przeszkodzie wydaniu interpretacji - wyrok WSA w Rzeszowie z 10 maja 2012 r. (sygn. akt I SA/Rz 209/12).
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Spółka świadczyła usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Przez niedopatrzenie księgowej źle rozpoznano obowiązek podatkowy, w efekcie czego o miesiąc wcześniej opłaciliśmy podatek należny. Kontrola podatkowa, która została wszczęta po pół roku od tego zdarzenia, wykazała wskazane nieprawidłowości. Teraz urząd domaga się uregulowania odsetek od zaległości podatkowej, która faktycznie nie została
Organ podatkowy przeprowadził w moim przedsiębiorstwie kontrolę podatkową, w której uznał, że deklarowałam mniejsze przychody niż te faktycznie osiągane, co spowodowało, że w podatku dochodowym od osób fizycznych powstały zaległości podatkowe. W związku z tym wydano decyzję określającą kwotę zaległości podatkowych. Według mnie ustalenia urzędu skarbowego są w zupełności bezzasadne, dlatego też złożyłam
Przypominamy Państwu kilka ważnych rad przydatnych przedsiębiorcom na wypadek kontroli.
Kiedy następuje przedawnienie w niezapłaconym podatku od nieruchomości za rok 2000 za budynek przeznaczony do działalności gospodarczej? Okres wymagalności zapłaty tego podatku przypadał na 15 listopada 2000 r. Nasza firma, składając deklarację w 2000 r., popełniła pomyłkę nie wpisując podatku od budynku. Czy urząd miasta ma prawo wzywać nas do zapłaty podatku w 2006 r. oraz do korekty deklaracji za
W tym roku spółka z o.o. miała kontrolę z urzędu kontroli skarbowej. Kontrola obejmowała prawidłowość naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych za 2002 r. W wyniku kontroli stwierdzono, że podatek został zaniżony. Na podstawie tego została wydana decyzja, na mocy której mamy zapłacić 20 000 zł podatku plus odsetki. Jak prawidłowo zaksięgować zaległy podatek i naliczone odsetki
W ostatnim opracowaniu omówiono prawo kontrolowanego do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych, przewidziane w art. 285 Ordynacji podatkowej. Jednak w Ordynacji zawarta jest także pewna kategoria czynności o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia postępowania dowodowego, a tym samym dla całego postępowania podatkowego. Należą do nich następujące czynności: przesłuchanie świadka, biegłego, dokonanie
Zgodnie z zapowiedzią w poprzednim numerze „Mk” tym razem omówię przepisy, które określają sposób zachowania się nie tylko samego kontrolowanego, ale również innych osób z nim związanych.
W poprzednich czterech odcinkach cyklu omówiłam prawa i obowiązki kontrolowanych i kontrolujących, wynikające z przepisu art. 286 Ordynacji podatkowej. W tym numerze przedstawię czynności, do jakich jest zobowiązany kontrolowany, w celu ułatwienia przeprowadzania kontroli.
Jestem wspólnikiem spółki cywilnej. Mnie i moich wspólników nękają częste kontrole z urzędu skarbowego, obejmujące ten sam okres podatkowy. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Kiedy kontrola może dotyczyć spółki, a kiedy poszczególnych wspólników? Czy upoważnienia do przeprowadzania kontroli powinny być wystawione na poszczególnych wspólników?
Tym razem omówię kolejne prawa i obowiązki kontrolowanych i kontrolujących, także prawo do legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, prawo do żądania przeprowadzenia spisu z natury oraz prawo do przesłuchiwania świadków i osób kontrolowanych oraz upoważnionych do jego reprezentowania lub prowadzenia jego spraw.
W naszej spółce przeprowadzono kontrolę podatkową. Kontrolujący organ skarbowy włączył do akt sprawy protokoły z przesłuchania przedstawicieli naszego kontrahenta, uznając, że protokoły te są dostatecznym dowodem w sprawie spółki. Niestety, dowiedzieliśmy się o tym dopiero z decyzji pokontrolnej. Czy taki tryb postępowania kontrolującego jest właściwy?