Organ podatkowy nie może wydać decyzji w innym zakresie niż określony w postanowieniu o wszczęciu postępowania (wyrok NSA z 11 lipca 2019 r. II FSK 2661/17).
Jeżeli postępowanie podatkowe jest prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i za ich pomocą doręczana jest decyzja ostateczna (przez ePUAP), to w tej decyzji pouczenie o prawie do skargi do sądu administracyjnego powinno zawierać informację, że skarga do sądu musi być wniesiona w formie papierowej i odręcznie podpisana. Jeżeli takiego pouczenia brak, a podatnik wniesie skargę
Nie ma znaczenia fakt, że decyzja została wydana przed upływem terminu przedawnienia, a tylko doręczenie nastąpiło po upływie terminu przedawnienia (wyrok NSA z 16 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 295/17).
Uchylenie decyzji wymiarowej oznacza, że bezskuteczne jest również przerwanie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego określonego w tej decyzji. Tak postanowił NSA w uchwale z 26 lutego 2018 r., sygn. akt I FPS 5/17 . Dzięki temu w sytuacji uchylenia decyzji wymiarowej okres przedawnienia zobowiązania podatkowego nie zostanie wydłużony. W przypadku skutecznego przerwania biegu przedawnienia termin
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Organ podatkowy nie może zadecydować o zaliczeniu nadpłaty bez wiedzy i woli podatnika, jeżeli zaległość podatkowa wynika z decyzji nieostatecznej, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności. Tylko podatnik w takiej sytuacji może zadecydować o zaliczeniu nadpłaty na poczet zaległości podatkowej. Prezentujemy treść interpretacji ogólnej MF w tej sprawie.