Porady i artykuły

Porada
22.07.2011 Kadry i płace

W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura - około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?

Artykuł

Wprawdzie Trybunał Konstytucyjny zakwestionował w wyroku z 16 lutego 2010 r. (P 16/09; Dz.U. Nr 31, poz. 167) odebranie zleceniobiorcom ulgi składkowej z tytułu przekazanych im świadczeń bhp, ale zwolnienie to nie obejmuje wszystkich takich świadczeń. Prawidłowe ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zleceniobiorcy jest więc w praktyce trudniejsze niż przed zmianą przepisów.

Porada
07.07.2006 Kadry i płace

Zatrudniam pracowników wyłącznie na stanowiskach biurowych. W okresie letnim, kiedy w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura, pracownicy domagają się ode mnie zimnych napojów. Czy powinienem im je zapewnić? Jeśli tak, to w jakiej ilości?

Porada
22.02.2006 Kadry i płace

Zamierzamy zatrudnić pracowników na podstawie umowy o pracę nakładczą. Czy należy skierować ich na wstępne badania lekarskie oraz zawiadomić o rozpoczętej przez nas działalności Inspekcję Pracy? A jak przedstawia się sprawa ze szkoleniem bhp? Czy ci pracownicy powinni je odbyć?

Porada
13.11.2005 Podatki Kadry i płace

Nasi pracownicy zatrudnieni na stanowisku kucharza lub pomocy kuchennej w czasie wykonywania pracy otrzymują bezpłatne wyżywienie na podstawie rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej. Czy wyżywienie to należy wyceniać

Porada
13.10.2005 Kadry i płace

Zatrudniamy pracownicę na stanowisku księgowej w wymiarze 1/3 etatu. Chce ona wykonywać pracę w domu, ponieważ pracuje jeszcze u innego pracodawcy na pełny etat. Czy w umowie o pracę możemy określić jako miejsce pracy jej mieszkanie? Jeśli tak, to czy powinno ono spełniać warunki właściwe dla pomieszczeń przeznaczonych do wykonywania pracy?

Porada
13.10.2005 Kadry i płace

Zapewniamy pracownikom ciepłe napoje i posiłki regeneracyjne. W jakim czasie powinny być im dostarczane (chodzi o osoby pracujące na świeżym powietrzu przez cały rok)? Czy musimy zapewnić im dodatkową przerwę na spożycie tego posiłku?

Porada
13.10.2005 Kadry i płace

Pracownik został skierowany na szkolenie bhp. Będzie się ono odbywało w innym miejscu niż jego miejsce pracy. Czy pracownikowi, który odbywa je w godzinach pracy, należy się zwrot kosztów za przejazd na miejsce szkolenia? Czy szkolenie to powinno być potraktowane jako delegacja?

Porada
13.07.2005 Kadry i płace

Zgodnie z przepisami bhp obsługa punktów i apteczek powinna być powierzona pracownikom przeszkolonym w zakresie udzielania pierwszej pomocy. W naszym zakładzie szkolenie przeprowadzono na podstawie filmu instruktażowego dotyczącego pierwszej pomocy przedlekarskiej. Problematykę pierwszej pomocy prezentują w nim specjaliści medycyny pracy. Inspektor sanitarny zakwestionował taki sposób przeprowadzania

Artykuł
13.07.2005 Kadry i płace

Pracodawcy są zobowiązani nieodpłatnie zapewnić pracownikom zatrudnionym w uciążliwych warunkach odpowiednie napoje i posiłki, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Problem stanowi często to, komu one przysługują oraz w jakiej formie pracownik powinien je otrzymywać.

Porada
13.06.2004 Kadry i płace

Prowadzę firmę budowlaną. Podczas prac elewacyjnych w małym budynku inspektor pracy stwierdził, że robotnicy są nieodpowiednio zabezpieczeni podczas prac wykonywanych na wiszących na linach siedziskach. Jakie zasady bhp powinniśmy stosować podczas wykonywania takich prac? Czy są przepisy regulujące te kwestie?

Porada
13.04.2004 Kadry i płace

W prowadzonym przeze mnie zakładzie pracy zatrudniam 2 sprzątaczki. Do wykonywanych przez nie obowiązków należy między innymi mycie okien znajdujących się na wysokości około 2 metrów. Czy prace te należy zaliczyć do prac na wysokości i czy wymagane są dla nich jakieś dodatkowe badania lekarskie?

Porada

Zatrudniam 35 pracowników. Chciałbym w swoim zakładzie wprowadzić zakaz palenia. Nie wiem, w jakiej formie mogę to zrobić. Czy w związku z wprowadzeniem zakazu muszę jednocześnie wydzielić pomieszczenie z przeznaczeniem na palarnię, aby nie dyskryminować osób palących papierosy? Czy ta zmiana powinna znaleźć odzwierciedlenie w regulaminie pracy?