Niektórym naszym pracownikom będziemy wypłacali odszkodowanie za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej w czasie trwania stosunku pracy. Odszkodowanie zostało ustalone w stałej miesięcznej kwocie i będzie wypłacane na podstawie składanych przez te osoby co miesiąc oświadczeń o powstrzymaniu się od działalności konkurencyjnej. Czy odszkodowanie powinniśmy wliczyć do podstawy wymiaru wynagrodzenia
Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę wiąże się z dokonaniem rozliczenia z pracownikiem. W takiej sytuacji pracodawca ma często obowiązek wypłaty m.in. wynagrodzenia za pracę, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a w niektórych przypadkach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących lub wynikających z porozumienia z pracownikiem - również odprawy, odszkodowania czy innych rekompensat
Doprecyzowanie sposobu wykonywania pracy zdalnej, wprowadzenie zasady jednostronnego wysyłania pracowników na zaległy urlop przez pracodawcę czy przywrócenie możliwości wnioskowania o dodatkowy zasiłek opiekuńczy na zdrowe dzieci do 8 lat - to główne rozwiązania, jakie wprowadza w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0. W przypadku większości regulacji weszła ona
Pracodawca może podpisać z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji, która zabrania wykonywania pracy dla podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną. Taka umowa może być zawarta na czas trwania stosunku pracy, a także po jego zakończeniu.
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich
Od 1 stycznia 2016 r. od części odszkodowań za zakaz konkurencji i skrócenie okresu wypowiedzenia oraz odpraw, wypłacanych przez spółki kontrolowane przez Skarb Państwa lub samorządy, należy obliczać 70% zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie ze stanowiskiem resortu finansów limit odszkodowania za zakaz konkurencji, który trzeba opodatkować 70% stawką, ustala się tylko raz - w roku, w którym beneficjent
Z jednym z pracowników objętych klauzulą konkurencyjną po ustaniu zatrudnienia rozwiązaliśmy umowę o pracę. Z umowy o zakazie konkurencji wynika, że pracownik powinien powstrzymać się od działalności konkurencyjnej przez 2 lata w zamian za odszkodowanie w wysokości 25% otrzymywanego wynagrodzenia. Osoba ta zgłosiła nam jednak, że inny pracownik, pracujący na takim samym stanowisku co ona i z porównywalnym
Z początkiem 2016 r. weszły w życie przepisy przewidujące opodatkowanie 70% zryczałtowanym podatkiem niektórych odszkodowań oraz odpraw otrzymywanych od spółek z udziałem środków publicznych. Są to spółki, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne państwowe osoby prawne albo komunalne osoby prawne dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu
Zamierzamy wypłacać jednemu z naszych pracowników ustalone w miesięcznych ratach odszkodowanie za powstrzymywanie się od działalności konkurencyjnej po ustaniu zatrudnienia. Pracownik podjął pracę u innego pracodawcy i twierdzi, że nie jest to firma konkurencyjna. Nie chce jednak zdradzić jej nazwy i poinformować o charakterze wykonywanej pracy. Chcemy uzyskiwać od pracownika co miesiąc oświadczenie
Obligatoryjnym elementem treści każdej umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia jest odszkodowanie. Umowa ta powinna szczegółowo ustalać jego wysokość i sposób wypłaty. Niedotrzymanie terminu wypłaty uzgodnionych rat odszkodowania jest przyczyną ustania zakazu konkurencji.
Pracodawca ma prawo podpisać z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji, która zabrania wykonywania pracy dla podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną. Taka umowa może być zawarta na czas trwania stosunku pracy, a także po jego zakończeniu.
Sądy dopuszczają stosowanie klauzuli konkurencyjnej także wtedy, gdy zatrudnienie następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej. Co do zasady, dla ważności porozumienia o powstrzymaniu się od działalności konkurencyjnej strony powinny ustalić odszkodowanie z tego tytułu po zakończeniu współpracy. Jednak poszkodowany, np. zleceniodawca, mimo że nie ustalił w umowie odszkodowania, w niektórych przypadkach
Konsekwencje złamania przez pracownika zakazu konkurencji w czasie trwania zatrudnienia mogą być dla niego bardzo dotkliwe. Pracownik może nie tylko stracić pracę, ale w razie ustalenia, że umyślnie wyrządził szkodę pracodawcy, będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania w pełnej wysokości powstałej szkody.
Zawarliśmy z naszym pracownikiem mającym dostęp do ważnych informacji umowę o zakazie konkurencji na okres obejmujący 12 miesięcy po ustaniu zatrudnienia. W umowie tej określiliśmy wartość odszkodowania na kwotę 60 000 zł (co stanowi więcej niż jego minimalna wysokość, tj. więcej niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem zatrudnienia). 28 lutego 2014 r. nastąpiło rozwiązanie
Wypłata odszkodowania za powstrzymywanie się pracownika od działalności konkurencyjnej po ustaniu zatrudnienia ma, co do zasady, charakter obowiązkowy. Dotyczy to zarówno wysokości świadczenia, jak i terminu jego wypłaty. Jeżeli pracodawca nie wypłaca odszkodowania lub opóźnia się z jego wypłatą, to tego rodzaju naruszenia mogą powodować ustanie zakazu konkurencji.