Szef KAS potwierdził, że odsetki od zadośćuczynienia za wypadek przy pracy są zwolnione z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b updof, niezależnie od tego, czy zostały naliczone przed momentem uprawomocnienia się wyroku, czy też są liczone od momentu uprawomocnienia się wyroku. Tym samym Szef KAS za nieprawidłowe uznał stanowisko Dyrektora KIS, który nakazał zapłatę PIT od otrzymanych odsetek.
Płatnicy składek niebędący jednocześnie płatnikami zasiłków, w przypadku niezdolności do pracy swoich pracowników lub zleceniobiorców, muszą przekazać do ZUS stosowne dokumenty, na podstawie których zostanie wypłacone świadczenie. Są one różne w zależności od rodzaju zasiłku (np. chorobowy, opiekuńczy, macierzyński) oraz formy zatrudnienia (np. w przypadku pracowników pracodawca przekazuje do ZUS zaświadczenie
31 stycznia 2023 r. upływa termin na złożenie Informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe ZUS IWA. Obowiązek ten obejmuje płatników składek, którzy zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób w poprzednim roku kalendarzowym. Informację składa się w formie papierowej albo elektronicznej. Wybór formy jest uzależniony od tego, w jaki sposób płatnik składek przekazuje
Z odpowiedzialności za bezpieczeństwo w procesie pracy nie zwalnia pracodawcy niedopełnienie lub naruszenie obowiązków z zakresu bhp przez jego pracowników, którzy nie sprawowali właściwego nadzoru nad wykonywaniem pracy przez poszkodowanego pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 10 października 2019 r., I PK 137/18).
Pracodawca zatrudniający pracowników młodocianych powinien zapewnić im szkolenia bhp oraz skierować na profilaktyczne badania lekarskie. Ma także obowiązek poinformować młodocianych o występującym ryzyku zawodowym na stanowiskach pracy, które zajmują. Taki obowiązek informacyjny obejmuje nie tylko młodocianego, ale także jego opiekuna prawnego. Pracodawca musi również pamiętać o przygotowaniu wykazu
Na podstawie projektów opublikowanych od 4 do 17 października 2011 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych do 17 października 2011 r.
Zaprzestanie, nawet czasowe, wykonywania obowiązków pracowniczych powoduje, że zdarzenie, które byłoby wypadkiem przy pracy, nie może zostać zakwalifikowane jako taki wypadek, gdyż niewykonywanie obowiązków powoduje zerwanie związku wypadku z pracą (wyrok Sądu Najwyższego z 8 maja 2012 r., II UK 253/11).
Mam 58 lat i legitymuję się ponad 26-letnim okresem składkowym oraz 9-miesięcznym okresem nieskładkowym. Od stycznia 2002 r. do 31 stycznia 2006 r. prowadziłam działalność gospodarczą, następnie pobierałam zasiłek dla bezrobotnych, a po zaprzestaniu pobierania zasiłku w listopadzie 2010 r. nie podjęłam żadnej pracy. Lekarz orzecznik stwierdził całkowitą niezdolność do pracy. Data powstania tej niezdolności
Jeżeli w czasie wykonywania czynności zawodowych pracownik umrze, jego rodzina ma prawo ubiegać się o świadczenia z ZUS. Uprawnieni członkowie rodziny mogą w pierwszej kolejności uzyskać zasiłek pogrzebowy. Gdy śmierć pracownika nastąpiła wskutek wypadku przy pracy, rodzina ma możliwość uzyskania jednorazowego odszkodowania oraz wypadkowej renty rodzinnej.
31 stycznia 2017 r. upływa termin składania w ZUS przez płatników składek informacji ZUS IWA za 2016 r. Informacja powinna zostać przekazana w takiej samej formie, jaka obowiązuje płatnika składek przy przekazywaniu do ZUS innych dokumentów ubezpieczeniowych. Przy czym płatnik musi pamiętać o terminowym złożeniu informacji, bowiem termin ten nie może być przywrócony przez ZUS nawet na wniosek płatnika
Pracownik w trakcie pracy został uderzony w stopę przez spadający element maszyny. Ponieważ w ocenie pracownika nic się nie stało, a uraz nie był widoczny, nie zgłosił on zdarzenia pracodawcy i kontynuował pracę. Po zakończeniu pracy pracownik pojechał do domu. Na miejscu okazało się, że ma spuchniętą stopę. Pracownik udał się więc na pogotowie. W drodze do placówki medycznej poślizgnął się na oblodzonym
W postępowaniu przed organami czy urzędami państwowymi obowiązuje zasada pisemności. Tak jest również w relacjach między Państwową Inspekcją Pracy a kontrolowanymi podmiotami. Umiejętne prowadzenie korespondencji z PIP przy wykorzystaniu przysługujących pracodawcy uprawnień może pomóc w uniknięciu sankcji, jakie może nałożyć na pracodawcę ten urząd za naruszenie przepisów prawa pracy.