Przy rozwiązywaniu umów najmu przed upływem pierwotnego terminu strony umowy najmu często umawiają się na wypłatę dodatkowej kwoty, którą traktują jak odszkodowanie. Otrzymujący tego rodzaju należność powinni jednak wiedzieć, że w opinii organów podatkowych i sądów kwota otrzymana z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy najmu nie jest odszkodowaniem, a należnością wynikającą ze świadczenia usług
Rekompensata wypłacona kontrahentowi z tytułu niewywiązania się z umowy nie jest automatycznie kosztem podatkowym. Podatnik musi wykazać, że w tym konkretnym przypadku poniesienie wydatku przełoży się na osiągane przychody, zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła - wyrok NSA z 17 sierpnia 2016 r., sygn. akt II FSK 2152/14.
Jesteśmy firmą transportową. Od niemieckiego kontrahenta otrzymaliśmy fakturę obciążającą nas wartością nieoddanych palet. Nie zgadzamy się jednak z tą fakturą, ponieważ palety te zostały zdane. Wysłaliśmy w związku z tym pismo o odmowie przyjęcia tej faktury. Czy w takim przypadku muszę zaksięgować tę fakturę i wykazać jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a dopiero ewentualnie później - jak sprawa
Wypłata odszkodowania za powstrzymywanie się pracownika od działalności konkurencyjnej po ustaniu zatrudnienia ma, co do zasady, charakter obowiązkowy. Dotyczy to zarówno wysokości świadczenia, jak i terminu jego wypłaty. Jeżeli pracodawca nie wypłaca odszkodowania lub opóźnia się z jego wypłatą, to tego rodzaju naruszenia mogą powodować ustanie zakazu konkurencji.
Umowa o zakazie konkurencji, oprócz m.in. zakresu działalności konkurencyjnej, której pracownik powinien się powstrzymać czy okresu obowiązywania tego zakazu, powinna zawierać informacje o wysokości odszkodowania za przestrzeganie zakazu konkurencji oraz termin i sposób jego wypłaty. Odszkodowanie z tytułu takiej umowy musi wynosić przynajmniej 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem