Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych posiadający oddziały (zakłady) są zobowiązani do corocznego przekazywania informacji o strukturze zatrudnienia, czemu służą formularze CIT-8ST z załącznikami. Przedstawiamy odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską, w której wyjaśniono, kiedy i w jakim zakresie pojawia się obowiązek składania tych druków.
Zakład przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce nie będący jego oddziałem, czy przedstawicielstwem nie jest objęty obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych - wyrok NSA z 3 sierpnia 2021 r. sygn. akt II FSK 2939/18.
Jeżeli polski oddział firmy zagranicznej nie dokonuje w Polsce żadnej sprzedaży, to nie ma prawa do odliczenia VAT od zakupów dokonanych w Polsce (wyrok NSA z 27 czerwca 2019 r., sygn. akt I FSK 795/17).
PROBLEM Nasze przedsiębiorstwo posiadające oddziały zatrudnia ponad 600 pracowników, ale podmiotami zatrudniającymi są oddziały - to one naliczają i odprowadzają składki ZUS i podatek. Czy w tej sytuacji termin obowiązywania przepisów ustawy o pracowniczych planach kapitałowych zależy od stanu zatrudnienia w oddziale czy w całym przedsiębiorstwie?
W ramach pakietu "Konstytucja biznesu" rząd pracuje między innymi nad projektem ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z wprowadzonymi w projekcie zmianami powinni zapoznać się w szczególności zagraniczni przedsiębiorcy prowadzący w Polsce działalność, ich przedstawiciele i obsługujące
Polskiej spółce przysługuje uprawnienie do rozliczenia w Polsce straty wygenerowanej przez jej oddział zagraniczny - wyrok NSA z 4 kwietnia 2018 r., sygn. akt II FSK 768/16.
Wydatki na imprezę okolicznościową, jaką jest otwarcie nowego oddziału, mogą stanowić w całości koszty podatkowe. Nie ma znaczenia, że zaproszenia na wydarzenie zostały skierowanego do szerokiego kręgu odbiorców, jeżeli głównym celem organizacji imprezy była reklama. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Polska spółka ma prawo w Polsce rozliczyć stratę, która powstała na skutek działalności zlikwidowanego oddziału węgierskiego. Jest tak, nawet jeśli możliwość rozliczenia straty nie wynika wprost ani z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani z umowy polsko-węgierskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2401
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują możliwości odliczenia w Polsce strat, które powstały na skutek działalności gospodarczej prowadzonej przez oddział położony za granicą. Zdaniem organów podatkowych dotyczy to także strat ponoszonych przez oddziały polskich spółek położone w krajach Unii Europejskiej. Tymczasem ostatnio sądy administracyjne uznają za dopuszczalne rozliczenie
Spółka z o.o. o profilu produkcyjnym prowadzi działalność w zakresie produkcji woreczków/opakowań foliowych. W bieżącym roku spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie objętym specjalną strefą ekonomiczną. Na terenie tym spółka utworzyła oddział, który będzie prowadził działalność gospodarczą polegającą na produkcji wyrobów kosmetycznych. Część wyrobów produkowanych w spółce
W ostatnich latach obserwujemy coraz bardziej powszechną praktykę przedsiębiorców zagranicznych, którzy rejestrują w Polsce oddziały w ten sposób, iż jako przedmiot działalności oddziału podają również te czynności, które mają być wykonywane dopiero w bliżej nieokreślonej przyszłości. Takie rozwiązanie podyktowane jest ekonomiką postępowania rejestracyjnego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Podając maksymalnie