Podatnicy (zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy) często mają wątpliwości, co do sposobu powstawania obowiązku podatkowego w przypadku krajowych transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia. W niniejszym artykule omówione zostaną zasady obowiązujące w tym zakresie.
Możliwe jest ustalenie, że usługa budowlana jest wykonana dopiero w momencie jej formalnego odbioru, jeżeli odbiór ten jest przewidziany w umowie, jest zgodny ze standardami stosowanymi w budownictwie i przesądza ostatecznie o wysokości należności (wyrok TSUE z 2 maja 2019 r., C-224/18 Budimex S.A.).
Ustawa z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług jest pierwszą opublikowaną nowelizacją VAT. W poprzednim numerze Mk zostały omówione zmiany wprowadzone tą nowelizacją dotyczące zwolnień z VAT. Na łamach tego opracowania omówimy pozostałą część zmian wprowadzonych tą ustawą. Wejdą one w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
Sposób rozliczenia wynagrodzenia i innych świadczeń przyznawanych członkom zarządu w kontekście składek ZUS i podatku dochodowego od osób fizycznych zależy przede wszystkim od rodzaju umowy, na podstawie której pełnią oni swoje funkcje. W artykule przedstawiamy zasady rozliczeń wynagrodzeń członków zarządu, w przypadkach gdy wykonują oni obowiązki m.in. na podstawie powołania, umowy o pracę czy kontraktu
Proszę o informację, jak ustalić moment powstania obowiązku podatkowego w VAT, gdy towar jest wysyłany do nabywcy albo jest odbierany przez przewoźnika zamówionego przez nabywcę. Czy dostawa towarów nastąpi w momencie wydania towaru z magazynu, czy też w momencie otrzymania wysłanego towaru przez nabywcę?
Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia w sprawie zasad ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r. Zostały one wsparte licznymi przykładami, które ułatwiają stosowanie nowych przepisów w praktyce. Przedstawiamy fragment objaśniający szczególne zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT. Wyjaśnienia MF w sprawie zasad ogólnych ustalania momentu
W związku z nowymi regulacjami w zakresie odliczenia podatku mam wątpliwość dotyczącą obowiązku skorygowania naliczonego VAT. W styczniu 2013 r. upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności faktury za zakupiony przeze mnie towar. W związku z problemami finansowymi zapłaciłam za niego dopiero 15 lutego 2013 r. Czy mam obowiązek skorygować VAT w deklaracji za styczeń 2013 r., mimo iż zapłaciłam
Przedsiębiorstwo świadczące usługi transportu międzynarodowego posiada samochody oddane w leasing operacyjny. Faktury za ratę leasingową są wystawiane w ten sposób, że jeśli np. data wystawienia przypada w lutym, to data sprzedaży i termin płatności przypadają w marcu. W jakim miesiącu dla celów VAT rozliczyć tę fakturę?
Jestem przedsiębiorcą w branży budowlanej. Na roboty budowlane udzielam gwarancji obejmującej określony okres (np. 2 lata). W czasie okresu gwarancji jestem obowiązany do dokonywania napraw na swój koszt. Aby zabezpieczyć wykonanie takich usług gwarancyjnych, zleceniodawca zatrzymuje część wynagrodzenia należnego za przeprowadzone roboty (np. 5% należnego wynagrodzenia), z zastrzeżeniem, że kwota ta
Od stycznia 2011 r. jako biuro rachunkowe zajmuję się rozliczaniem wspólnoty mieszkaniowej. Czy wspólnota mieszkaniowa może być uznana za podatnika VAT? Przychodami we wspólnocie są zaliczki wpłacane przez właścicieli lokali, które w 2010 r. wyniosły 224 500 zł. Czy obowiązuje w tej sprawie limit za 2011 r. 150 000 zł ? Nie było innych przychodów poza wpłatami zaliczek na utrzymanie części wspólnej
Czy refakturę, np. za energię elektryczną, można wystawiać raz na trzy miesiące, pomimo że faktury pierwotne przychodzą raz na miesiąc? Czy wystawiając refakturę w styczniu 2011 r. za energię zużytą w grudniu 2010 r., należy ją wystawić ze stawką 23% VAT, mimo że faktura pierwotna za grudzień zawiera jeszcze stawkę 22% VAT? Czy na refakturze za energię elektryczną lub gaz należy wyszczególnić ilość
Spółka świadczyła usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Przez niedopatrzenie księgowej źle rozpoznano obowiązek podatkowy, w efekcie czego o miesiąc wcześniej opłaciliśmy podatek należny. Kontrola podatkowa, która została wszczęta po pół roku od tego zdarzenia, wykazała wskazane nieprawidłowości. Teraz urząd domaga się uregulowania odsetek od zaległości podatkowej, która faktycznie nie została