Pracodawca może zostać skontrolowany w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy i ubezpieczeń społecznych przez różne organy kontrolne. Najczęściej będzie kontrolowany przez PIP w zakresie stosowania regulacji bhp i prawa pracy oraz przez ZUS w kwestii przestrzegania przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych.
Chociaż kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej najczęściej dotyczą przedsiębiorców zajmujących się usługami kosmetycznymi, medycznymi, gastronomicznymi i edukacyjnymi, to każde przedsiębiorstwo może zostać skontrolowane przez ten urząd. Państwowa Inspekcja Sanitarna jest bowiem powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego. Sprawuje nadzór m.in. nad warunkami higieny pracy w zakładach
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Po zmianie przepisów Kodeksu pracy od 4 maja 2019 r. wątpliwości budzi dopuszczalność przeprowadzania przez pracodawcę prewencyjnych, losowych kontroli trzeźwości pracowników. Zawartość alkoholu we krwi pracownika to bowiem dane szczególnej kategorii. Od 4 maja 2019 r. można je przetwarzać za zgodą pracownika, jeżeli przekazanie tych danych następuje z jego inicjatywy. Zatem w przypadku wyrywkowych
Od 25 maja 2018 r. Kodeks pracy reguluje warunki prowadzenia przez pracodawców monitoringu wizyjnego oraz monitoringu poczty elektronicznej. Monitoring wizyjny może zostać wprowadzony w ściśle określonych przypadkach. Może być stosowany tylko wtedy, gdy jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji albo zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie
Tydzień temu w naszej spółce rozpoczęła się kontrola PIP. Dzisiaj otrzymaliśmy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli przez ZUS. Słyszałem, że w firmie nie mogą odbywać się dwie kontrole równocześnie. Co powinienem zrobić w tej sytuacji?
Pracodawca może wprowadzić nadzór zakładu pracy za pomocą kamer. Powinien poinformować o tym pracowników na 2 tygodnie przed uruchomieniem nadzoru. Pracodawca oznacza monitorowany teren i pomieszczenia za pomocą widocznych i czytelnych znaków lub ogłoszeń dźwiękowych. Nagrania obrazu może przechowywać przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania.
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje nowa ustawa o ochronie danych osobowych. Wprowadziła ona zmiany do Kodeksu pracy regulujące zasady monitoringu pracowników, uzupełniła reguły wyznaczania inspektora ochrony danych oraz doprecyzowała tryb prowadzenia kontroli i nakładania kar za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.
25 maja 2018 r. weszła w życie nowa ustawa o ochronie danych osobowych (dalej uodo), która dotyczy ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Ustawa ma na celu uregulowanie kwestii związanych ze stosowaniem w Polsce unijnego rozporządzenia dotyczącego ochrony danych osobowych (RODO). Od 25 maja 2018 r. rozporządzenie to obowiązuje w krajowych porządkach prawnych państw członkowskich
Jeśli pracodawca żąda od pracowników jedynie danych osobowych, których wymagają przepisy, nie potrzebuje zgody tych osób na ich przetwarzanie. Musi natomiast zabezpieczyć je przed uszkodzeniem lub zniszczeniem oraz dostępem osób nieuprawnionych. Jeżeli nie chce samodzielnie wykonywać wszystkich zadań dotyczących ochrony danych osobowych, może powołać administratora bezpieczeństwa informacji.
Od 1 stycznia 2018 r. zostaną wprowadzone indywidualne numery rachunków składkowych, na które płatnicy składek będą przekazywać - jedną wpłatą - należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, FGŚP i FEP. Wcześniej, bo już od 13 czerwca 2017 r., ZUS otrzymał możliwość ustalenia, na mocy decyzji administracyjnej, który podmiot jest faktycznie płatnikiem
W naszym biurze rachunkowym była prowadzona kontrola ZUS dotycząca jednego z naszych klientów. Kserowaliśmy znaczną liczbę dokumentów, o które prosił inspektor ZUS. Jedna z naszych pracownic przez pomyłkę dołączyła do dokumentacji plik dokumentów dotyczących innego płatnika, również naszego klienta (błąd powstał, ponieważ obie firmy mają zbliżoną nazwę, a dokumenty kserował niedoświadczony pracownik
Przedstawiamy przegląd zaproponowanych przez rząd zmian w przepisach, które mają "poprawić otoczenie prawne przedsiębiorców". Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., ale nadal - do dnia oddania Mk do druku - nie zakończyły się prace legislacyjne nad projektem ustawy. Przedsiębiorcy powinni już jednak wiedzieć, jakie mają to być zmiany, ponieważ mogą one istotnie wpływać na prowadzoną
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Prowadzę niewielki warsztat samochodowy. W związku z utratą płynności finansowej zalegam z opłatą składek na ubezpieczenia społeczne za siebie oraz za moich pracowników za okres 4 miesięcy. W związku z moim zadłużeniem w listopadzie 2013 r. ZUS przeprowadził w mojej firmie kontrolę, podczas której inspektorzy dokonali oględzin mojego majątku. Zostały spisane maszyny, mój samochód oraz nieruchomość
Zauważyliśmy, że niektórzy nasi pracownicy często załatwiają w godzinach pracy swoje prywatne sprawy. Z tego powodu są mało efektywni. Chcemy więc wprowadzić dla pracowników obowiązek przygotowywania co 15 minut krótkich raportów z wykonywanych zadań. Poza tym jeden z kierowników wysyła pracownikom maile po godz. 22.00, podczas gdy godziny pracy ustalone w zakładzie to 8.00-16.00. Czy takie postępowanie
W wyniku kontroli ZUS okazało się, że firma ma niedopłatę składek na ubezpieczenie wypadkowe i nadpłatę składki na Fundusz Pracy. Korekty dokumentów już przesłaliśmy do ZUS. Czy muszę doliczać odsetki od niedopłaty za każdy miesiąc odrębnie? Czy mogę wpłacić do ZUS różnicę między nadpłatą a niedopłatą na jedno konto? Jeśli nie, to czy mogę pomniejszyć najbliższy przelew składek na Fundusz Pracy o kwotę
W trakcie kontroli PIP bardzo często sprawdzeniu podlega to, czy pracodawca prowadzi wymaganą dokumentację z zakresu czasu pracy. Brak lub nieprawidłowe prowadzenie takiej dokumentacji może pociągnąć za sobą dotkliwe skutki finansowe.